اتودسک رویت (Autodesk Revit):
اتودسک رویت یک نرم افزار مدل سازی ساخت اطلاعات برای معماری، مهندسی سازه، مهندسین و پیمان کاران است. این برنامه به کاربران خود اجازه می دهد که یک ساختمان و اجزایش را به صورت سه بعدی طراحی کرده، مدل را با عناصر نوشتاری دو بعدی تفسیر کرده و به اطلاعات ساختمان از پایگاه داده مدل های ساختمان دسترسی پیدا کند. رویت نرم افزاری باقابلیت BIM چهار (۴)بعدی به همراه ابزارهایی به منظور نقشه کشی و ردیابی مراحل مختلف در چرخه حیات ساختمان است، از مفهوم اولیه گرفته تا ساخت و پس از آن تخریب.
آخرین نسخه این نرم افزار مربوط به نسخه سال ۲۰۱۵ است. رویت در نسخه های ۳۲ و ۶۴ بیتی در دسترس است، و دارای زبان های محلی متنوعی از جمله آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، چک، لهستانی، مجارستانی و روسی می باشد.
تاریخچه
شرکت نرم افزاری چارلز ریور در ۳۱ اکتبر ۱۹۹۷ توسط لئونید ریز و ایروین جانگریس، توسعه دهندگان اصلی نرم افزار مهندسی تکنولوژی پارامتری برای طراحی مکانیکی با هدف قدرت بخشی به مدل سازی پارامتری به صنعت ساختمانی در نیوتون ماساچوست بنا نهاده شد. با سرمایه سرمایه گذاران Atlas Venture و شرکای North Bridge Venture، رایز و جانگریس توسعه دهندگان نرم افزار و معماران متعددی را استخدام کردند و شروع به ایجاد رویت در محیط ++C بر پایه پلتفرم ویندوز مایکروسافت کردند. در ۱۹۹۹، آنها دیو لمونت را به عنوان مدیر اجرایی و جان هیرشتیک، موسس Solidworks و آرول وولفورد موسس گروه CMD را به عنوان اعضای هیئت مدیره استخدام کردند.
محصولات
از زمان خریداری رویت، شرکت اتودسک سه نسخه از رویت را برای مقاصد مختلف طراحی ساختمان ارائه کرده است:
- Revit Architecture (معماری رویت)، برای طراحان معماری و ساختمانی، با اسم رسمی (Revit Building)
- Revit MEP، برای مهندسین مکانیک، برق و لوله کشی
- Revit Structure برای مهندسین و طراحان سازه.
- Revit One Box به عنوان بخشی از محصول سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این بسته ابزاری شامل همه سه شاخه رویت در یک بسته بوده و بخشی از بسته های سوئیت طراحی ساختمانی و نسخه آلتیمیت به شمار می رود.
- Revit LT در سال ۲۰۱۳ با حذف برخی امکانات معرفی می شود.
اتودسک ،سوئیت های طراحی ساختمان ها که هر کدام حاوی گلچین های مختلفی از بسته های نرم افزاری هستند به فروش می رساند. جعبه ابزار رویت در سوئیت های ویژه و آلتیمیت گنجانده شده است.
نحوه کار
همه سه محصول رویت (معماری، سازه و MEP) از فایل های با پسوند .RVT برای ذخیره سازی مدل های BIM استفاده می کنند. معمولا، یک ساختمان با استفاده از اشیاء ۳ بعدی برای ایجاد دیوارها، کف ها، پشت بام، سازه، پنجره ها، درها، سیستم های الکتریکی و سایر اشیاء مورد نیاز ساخته می شود. این اشیاء پارامتری – اشیاء ساختمانی ۳ بعدی (مانند پنجره ها و درها) و اشیاء ۲ بعدی (مانند بست ها) – خانواده(Family) نام داردند و در فایل های .RFA ذخیره می شوند، و در صورت نیاز وارد پایگاه های داده RVT می شوند.
یک مدل رویت یک فایل پایگاه داده منفرد است که به صورتی های مختلفی که برای کار طراحی مفیدند ارائه می شود. این ارائه ها می توانند طرح ها، بخش ها، ارتفاع ها، گوشه ها و برنامه ها باشند. از آنجایی که تغییر در هر ارائه از مدل های پایگاه داده به یک مدل مرکزی اعمال می شوند، تغییرات ایجاد شده در یک ارائه از مدل (برای مثال یک طرح) به سایر ارائه ها از مدل ها تعمیم داده می شوند. بدین ترتیب، طرح ها و برنامه های رویت همیشه از لحاظ اشیاء ساختمانی نشان داده شده در طرح ها هماهنگ هستند.
وقتی پروژه ای میان چندین کاربر به اشتراک گذاشته می شود، یک فایل مرکزی ایجاد می شود که کپی اصلی پایگاه داده را بر روی یک سرور فایل در شبکه اداری نگهداری می کند. هر کاربر بر روی یک کپی از فایل مرکزی کار می کند (که به آن فایل محلی گفته می شود)، که بر روی ایستگاه کاری کاربر ذخیره شده است. رویت مجوزهای دسترسی به اشیاء را با قفل کردن آنها در فایل مرکزی مدیریت می کند، تا این اطمینان حاصل شود که فقط یک کاربر اجازه دسترسی به آنها به صورت همزمان را دارد. کاربران می توانند به صورت دوره ای تغییرات ایجاد شده خود را با فایل مرکزی هماهنگ سازی کرده و تغییرات اعمال شده از سوی سایر کاربران را نیز دریافت کنند.
مقاصد مختلفی که با یکدیگر بر روی یک پروژه به کار گرفته می شوند پایگاه های داده پروژه مختص خود را ایجاد می کنند و لینکی به آنها در سایر پایگاه های داده برای تایید ایجاد می کنند. رویت می تواند چک کردن تداخل انجام دهد، که در صورتی که اجزای مختلف ساختمان در حال اشغال یک فضای فیزیکی یکسان هستند این امر را شناسایی می کند. وقتی نصب به صورت صحیح برنامه ریزی شود می تواند اطلاعاتی به منظور تایید جنبه های کارکردی ساختمان هم ارائه دهد. برای مثال، سطح اشغال برای مساحت اتاق، همچنین بارهای الکتریکی و تهویه.
رویت یکی از انواع مختلف نرم افزارهای BIM است که از استانداردهای IFC بر پایه XML هم پشتیبانی می کند، و توسط سازمان buildingSMART ایجاد شده است. این نوع از فایل استفاده از یک جریان کاری بر پایه BIM را برای یک مشتری یا پیمان کار عام ممکن می سازد. از آنجایی که IFC یک قالب غیرمالکیتی و قابل خوانده شدن توسط انسان است، قابل دستیابی بوده و با سایر پایگاه های داده هم همخوانی دارد، مانند نرم افزارهای مدیریت تجهیزات.
مدل سازی
محیط کاری رویت به کاربران اجازه می دهد کل ساختمان یا بخش هایی از آن (در محیط پروژه) یا اشکال منفرد ۳ بعدی (در محیط ویرایشگر خانواده) را دستکاری کنند. می توان از ابزارهای مدل سازی برای اشیاء پیش ساخته یا مدل های هندسی وارد شده به نرم افزار استفاده کرد. هرچند، رویت دارای قابلیت دستکاری اشیاء کثیرالاضلاع را به جز در انواع خاصی از اشیاء مانند پشت بام ها، ورقه ها و زمین و محیط های حجمی ندارد.
انواع مختلفی از اشیاء (خانواده در واژگان رویت) وجود دارند، که به سه گروه تقسیم می شوند:
- (System Family)خانواده های سیستمی از قبل توسط اتودسک ساخته شده اند و شخصی سازی آنها محدود است.
- (Lodabel family)خانواده ها یا اجزای قابل لود را می توان از اول ساخت.
- (Model In Place Family)خانواده های در محل که مانند خانواده های قابل لود هستند را نمی توان در خارج از پروژه ای که در آن ساخته شده اند ذخیره سازی کرد.
یک کاربر با تجربه می تواند خانواده های دقیق و واقع گرایانه ای از مبلمان گرفته تا نورپردازی ایجاد کرده، و همچنین مدل های فعلی موجود را از سایر برنامه ها وارد کند. خانواده های رویت را می توان به عنوان مدل های پارامتری دارای ابعاد و خصوصیات ایجاد کرد. این امر به کاربران اجازه می دهد یک جزء خاص را با تغییر پارامترهای از پیش تعیین شده مانند ارتفاع، عرض یا تعداد تغییر دهد. بدین ترتیب یک خانواده تعریف کننده هندسه ای است که توسط پارامترهای کنترل می شود، هر ترکیبی از پارامترها را می توان به عنوان یک نوع ذخیره سازی کرد، و هر رخداد از یک نوع می تواند شامل انواع مختلف دیگری باشد. برای مثال، یک در گردان می تواند یک خانواده باشد. این در می تواند دارای انواع مختلفی باشد که اندازه های مختلف را توصیف می کنند، و مدل واقعی ساختمانی دارای نمونه هایی از آن انواع قرار گرفته در دیوارها می باشد که در آنها پارامترهای مورد محور می توانند تعیین کننده یکتا بودن سخت افزار در برای هر رویداد از آن باشند.
در سال ۲۰۱۱،پلاگ-این Dynamo به صورت نسخه بتا عرضه شد که اجازه برنامه ریزی مستقیم رفتار اجزای مورد میزبانی از طریق درگ و دراپ محیط گره ای را می داد. این امر مشابه نحوه کار برنامه زبان نویسی تصویری Grasshopper در Rhinoveros ۳D است.[divider]
رندر کردن
وقتی کاربری یک ساختمان، اتاق، مدل یا هر نوع دیگری از اشیاء را در رویت ایجاد می کند، می تواند از موتور رندرینگ رویت برای ایجاد یک تصویر واقع گرایانه تر از چیزی که می توانست در غیر این صورت خیلی غیرواقعی باشد ایجاد کند. می توان یا با استفاده از مدل از پیش ساخته، دیوار، کف و غیره، ابزارها، و یا از طریق ایجاد مدل های اختصاصی از آنها به این امر دست یافت. فرایند ایجاد دیوارها و مدل به اندازه کافی برای انجام شدن در یک روز ساده است. رویت ۲۰۱۰ به همراه تعداد زیادی مواد از پیش ساخته ارائه شد، که هر کدامشان می توانند بر اساس میل کاربر شخصی سازی شوند. همچنین کاربر می تواند با مواد عمومی که می توانند تا سطحی از جزئیات که تحت تاثیر بسیاری از برنامه های مدل سازی ۳ بعدی قرار نگیرند دستکاری شوند کار را آغاز کند. بدین ترتیب، کاربر می تواند چرخش، اندازه، روشنایی و شدت بافت ها، نقشه های درخشندگی، نقشه های شفافیت، نقشه های انعکاس، نقشه های حفره ها، و غیره، و همچنین رها کردن بخشی از نقشه و فقط استفاده از اسلایدرها برای هر کدام از آنها را تعیین کند.
رندرینگ بر پایه ابر با نئون(Clear with Neon) پروژه تجربی واقع شده در Autodesk Labs در فاز بتا قرار داشته و به کاربر اجازه می دهد تصاویر خود را از طریق حساب اتودسک خود به جای حساب محلی کامپیوتر خود رندر کند. همچنین می توان مدل های رویت را مستقیما به برنامه ۳D Max اتودسک صادر کرد تا بتوان پروژه های متحرک با جزئیات بیشتری ایجاد کرد.