۱-۱- مقدمه:
انسان به واسطه انسان بودن، نیازمند آفرینش است؛ نیازمند کشف رموز طبیعت و دست یابی به مفاهیمی است که آفرینش او و خلقت جهان را معنی کند، گویا که در هر خلقتی از جانب وی، به خلقت خویش نزدیک تر و آگاه تر می شود؛ آگاهی به جانب همه شناخته ها و ناشناخته های هستی که در تب و تابی بسیار من درونی هر شخصی را به خود می خوانند. زمانیکه قلم به دست می گیری و یافته های خویش را به صورت شعری یا نقش بندی از آب و رنگ بر پهنه سفید کاغذ می گسترانی، قبل از آنکه بدانی و بپنداری طبیعت به شوری عظیم، به همراهی تو برخاسته و دریچه های الهام خویش را در ذهن تو گشوده است و تو را به زایشی دوباره می خواند و هر بار نوتر از قبل، گستره ذهن تو را به مفاهیمی جدید می آلاید و خواهان بی آلایشی ذهن توست که همواره گذرگهی برای افکار و اندیشه های نوتری باشد.
دنیایی که اکنون پذیرای ماست در رابطه ای تنگاتنگ با انبوهی از الگوهای ذهنی و مفاهیم فکری، آنهم در بعدی وسیع و قابل دسترس، مراحلی جدیدی از تاریخ انسانی را سپری می کند که در عین حساسیت و برانگیختگی خاصی که به همرا دارد، مخاطبان خود را در بستری هزار تو از یافته ها و اندیشه های نو، آنهم با گوناگونی بسیار آنچنان درگیر می کند که رهایی از آن و حتی بازگشت به تعادل اولیه نیز ناممکن به نظر می رسد. انسان مدرن آنچنان در یاقته ها و ساخته های خویش غرق شده است و بیگانه از طبیعت. دیگر کمتر کسی را می توان یافت ذهنی دور از پیش داوری های علمی و مفاهیم پایه ای دانش و هنر، در خلقت و عظمت طبیعت به تفکر و تعمق بپردازد. هرگز نباید فراموش کنیم که یک فکر خوب در فضایی مناسب ساخته و پرداخته می شود و داشتن بستری مناسب و امکاناتی نسبی، مستلزم برخوردی زیربنایی و آینده نگر است.
شرایط و امکانات مناسب و کارایی بالا در هر جامعه ای تضمین کننده سلامت فکری و عملی آن بوده و در عین حال می تواند به صورت خودکار نیروهای جدیدی را در خود پرورش دهد؛ در چنین بستری پویا، می توانیم شاهد شکل گیری ایده ها و اندیشه هایی نو باشیم که حرکتی رو به رشد و سازنده رابرای فردایی بهتر پی ریزی می کنند. حال عملکرد یک معمار به عنوان خالق در فضایی این چنینی که در هر ثانیه آن ذهن، درگیر و پاسخگوی بسیاری از مسائل است چه می تواند باشد؟ و چه نوع ارتباطی با جهان هستی و چه رویه ای را در آفرینش میتواند پیش رو گیرد؟
در این مجال کوتاه سعی بر این است که عملکرد یک معمار را در تعامل با چرخه هستی با بحث گذاشته و کلیتی نمودار گونه از روند آفرینشی وی داشته باشیم.
فهرست مطالب
فهرست
مقدمه……………………………………………………………………………………..ا
بهانه انتخاب موضوع………………………………………………………………..ب
طرح موضوع………………………………………………..ت
تهدید………………………………………………………………………..ج
معرفی موضوع…………………………………………………………………….خ
ضرورت و اهمیت موضوع…………………………………………………………د
بعدعلمی / معماری – شهر سازی ………………………………ذ
بعد اجتماعی – فرهنگی…………………………………………………….ر
بعد اعتقادی……………………………………………………………………..ز
جهت گیری موضوع…………………………………………………….س
اهداف تحقیق…………………………………………………………………………ش
مطالعات قبلی…………………………………………………………………ص
چراحفظ آثار جنگ………………………………………………………………..ط
روش تحقیق…………………………………………………………………………….ط
نتیبجه گیری……………………………………………………………………………ظ
فصل اول : اقلیم شناسی……………………………………………۱
۱-۱موقعیت هندسی……………………………………………………………..۲
۱-۱-۱ناهمواریهای استان لرستان چگونه ایجاد شده است؟………………………….۲
۱-۱-۲اشکال ناهمواریها……………………………………………..۳
۲-۱جمعیت………………………………………………………………………..۶
۱-۲-۱پراکندگی جمعیت در استان چگونه است؟……………………….۶
۲-۲-۱جمعیت و منابع…………………………………………………………………۸
۱-۲-۳ روند افزایش جمعیت در استان ……………………….۸
۱-۳ آب و هوای استان …………………………………………………………۹
۱-۳-۱ کانونهای رطوبتی……………………………………………………………………….۱۱
۱-۳-۲ چه عواملی در آب و هوای استان لرستان موثرند؟……………………………۱۱
۱-۳-۳ تقسیمبندی آب و هوای استان …………………………….۱۴
۱-۴ جغرافیای انسانی استان ……………………………………………………..۱۵
۱-۴-۱ تقسیمات سیاسی لرستان ……………………………………..۱۵
۱-۴-۲ سکونتگاههای شهری………………………………………۱۵
۱-۴-۳ سکونتگاههای روستایی…………………………………………….۱۶
۱-۴-۴ سکونتگاههای عشایری…………………………………………………………۱۸
۱-۴-۵ ساختمان سنی جمعیت استان…………………….. ۱۹
۱-۴-۶ مهاجرت…………………………………………………………۲۱
فصل دوم : مبانی نظری……………………………………۲۳
۲-۱جنگ چیست؟……………………………………………………………….۲۴
۲-۱-۱دفاع مشروع براساس ماده۵۱ منشور ملل متحد و حقوق بین الملل عرفی………………..۳۵
۲-۱-۱-۱تعریف دفاع مشروع……………………………………….۳۵
۲-۱-۲حق ذاتی دفاع مشروع…………………………………………..۳۶
۲-۱-۳جهاد و دفاع مقدس در اسلام………………………………….۳۸
۲-۱-۴جهاد و دفاع در قرآن کریم……………………..۳۸
۲-۱-۵انواع جهاد در اسلام…………………………………………..۴۱
۲-۱-۶جهاد در زمان صدر اسلام…………………………………..۴۲
۲-۱-۷نظریات امام خمینی (ره) ……………………………………..۴۵
۲-۲-تجاوز عراق به ایران……………………………………………..۴۶
۲-۲-۱-بررسی حقوقی ادعاهای عراق…………………………………………….۴۷
۲-۳-حفظ ارزشهای جنگ……………………………………………..۵۸
۲-۳-۱راههای یادآوری ارزشهای جنگ…………………………….۵۹
۲-۳-۲حفظ آثار عینی جنگ……………………………………………۶۰
۲-۳-۳تحقیق در آثار و ارزشهای جنگ……………………………………….۶۱
۲-۴-کلیات…………………………………………………………………..۶۲
۲-۴-۱تعیین هویت مرکز فرهنگی دفاع مقدس…………………………..۶۳
۲-۴-۲کلیات ومبانی…………………………………………………..۶۴
۲-۴-۲-۱مفهوم یا موضوع………………………………………………..۶۴
۲-۴-۲-۲مخاطب…………………………………………….۶۵
۲-۴-۲-۳مرکز فرهنگی به عنوان تذکر کننده آثار و ارزشهای جنگ…………..۶۷
۲-۴-۳احکام……………………………………………………………..۶۸
۲-۴-۳-۱احکام مربوط به مفهوم یا موضوع……………………………..۶۸
۲-۴-۳-۲احکام مربوط به مخاطب………………………………………….۶۸
۲-۴-۳-۳احکام مربوط به مرکز فرهنگی………………………………..۶۹
۲-۴-۳-۴احکام معماری…………………………………………………………۷۰
فصل سوم: موزه………………………………………………………..۷۲
۳-۱پیدایش موزه ………………………………………………..۷۳
۳-۱-۱پیدایش موزه در جهان……………………………………….۷۳
۳-۱-۲پیدایش موزه در ایران……………………………………………۷۳
۳-۲انواع موزه ها……………………………………………………….۷۵
۳-۲-۱موزه های هنری………………………………………………….۷۵
۳-۲-۲موزه های تاریخی………………………………………………۷۵
۳-۲-۳ موزه های علمی…………………………………………………۷۵
۳-۲-۴ موزه های تخصصی………………………………………….۷۶
۳-۲-۴-۱ موزه های در هوای آزاد………………………………….۷۶
۳-۲-۴-۲ موزه های منطقه ای…………………………………۷۶
۳-۳اهداف موزه ها…………………………………………………………۷۷
۳-۴ طرح ریزی موزه…………………………………………………………..۷۹
۳-۴-۱ مسائلی که باید در طراحی گالری های مورد نظر قرار گیرند…………..۸۰
فصل چهارم: موزهای داخلی……………………………………………………۸۱
۱-۴معماری مراکز فرهنگی جنگ………………………………………………۸۲
۲-۴نمونه های مراکز فرهنگی جنگ در ایران ………………………………..۸۲
۱-۲-۴موزه دفاع مقدس کرمان……………………………………………………….۸۲
۲-۲-۴فرهنگسرای دفاع مقدس اصفهان………………………………۸۵
فصل پنجم : موزه های خارجی…………………………………………………۸۸
۱-۵مقدمه ای درباره کشور نیوزلند…………………………….۸۹
۱-۱-۵نیوزلند……………………………………………………………۹۰
۲-۱-۵مکان……………………………………………………………………۹۰
۳-۱-۵تطابق جغرافیایی…………………………………………………………۹۰
۴-۱-۵مساحت……………………………………………………………۹۱
۵-۱-۵آب و هوا………………………………………………………..۹۱
۲-۵موزه یادمان جنگ آکلند………………………………………………………..۹۱
۱-۲-۵نمایشگاه ها………………………………………………………۹۲
۳-۵موزه نیروی هوایی نیوزلند …………………………………..۹۳
۴-۵موزه خلابانان جنگنده نیوزلند………………………………………..۹۴
۵-۵موزه نیروی هوایی گور………………………………………..۹۶
۱-۵-۵ساعات کار موزه…………………………………۹۶
۲-۵-۵آدرس پستی……………………………………………….۹۶
۳-۵-۵تسهیلات…………………………………………………………۹۷
۶-۵موزه ارتش نیوزلند………………………………………..۹۷
۱-۶-۵اهداف موزه ……………………………………………………..۹۷
۲-۶-۵مکان موزه ……………………………………………….۹۹
۷-۵یادمان ملی جنگ ……………………………………………..۹۹
۱-۷-۵ساعت کار………………………………………………………….۱۰۰
۲-۷-۵مکان………………………………………………………………۱۰۰
۳-۷-۵سالن یادمان…………………………………………………….۱۰۰
۸-۵مقدمه ای درباره کشور انگلستان…………………………………………………۱۰۱
۱-۸-۵موزه جنگ امپراتوری، لندن………………………………………………۱۰۲
۲-۸-۵مکان………………………………………………………۱۰۳
۳-۸-۵نمایشگاه های دائمی…………………………………………………………….۱۰۳
۴-۸-۵گالری اقلام نمایشی بزرگ………………………………………………………۱۰۴
۵-۸-۵سلاح های نظامی………………………………………………………۱۰۴
۶-۸-۵سلاح های نیروی دریایی……………………………………..۱۰۴
۷-۸-۵سلاح های هوایی………………………………………………….۱۰۵
۹-۵موزه هوایی آمریکا………………………………………………………………۱۰۶
۱۰-۵موزه جنگ امپراطوری. شعبه شمال………………………………….۱۰۷
۱-۱۰-۵ساختمان…………………………………………………………۱۰۷
۲-۱۰-۵اطلاعات فنی ………………………………………………….۱۰۸
۳-۱۰-۵مصالح………………………………………………………….۱۰۸
۴-۱۰-۵معمار……………………………………………………………..۱۰۹
۱۱-۵موزه جنگ مسکو…………………………………………………………….۱۱۰
۱-۱۱-۵ساختمان مرکزی موزه جنگ مسکو……………………………….۱۱۳
۱-۱-۱۱-۵تالار معرفی………………………………………………………..۱۱۴
۲-۱-۱۱-۵تالارخاطره و ماتم…………………………………………….۱۱۴
۳-۱-۱۱-۵تالار سه نگهبان………………………………………………….۱۱۵
۴-۱-۱۱-۵تالار افتخار…………………………………………….۱۱۶
۱۲-۵مجموعه یادبود جنگ ولگگراد…………………………………………………۱۱۸
۱-۱۲-۵مجسمه نسل ها بیاد خواهند آورد……………………………………۱۲۰
۲-۱۲-۵کوچه مردم………………………………………………………………….۱۲۱
۳-۱۲-۵مجسمه جنگ تا سر حد مرگ………………………………………………۱۲۲
۴-۱۲-۵دیوارهای ویران شده………………………………………………….۱۲۳
۵-۱۲-۵ میدان قهرمانان…………………………………………………..۱۲۵
۶-۱۲-۵ ورودی سالن شجاعت……………………………………………………۱۲۶
۷-۱۲-۵ سالن شجاعت…………………………………………………………۱۲۶
۸-۱۲-۵ میدان غم………………………………………………………….۱۲۷
۹-۱۲-۵ سرزمین مادری……………………………………………………۱۲۸
۱۳-۵کره شمالی………………………………………………………………………۱۳۰
۱۴-۵چین……………………………………………………………………….۱۳۱
۱۵-۵مسکو………………………………………………………………………………………..۱۳۲
۱-۱۵-۵طاق نصرت )سن پترزبورگ(……………………………………………………….۱۳۲
۲-۱۵-۵طاق نصرت(دروازه ناروا) ………………………………………….۱۳۳
۳-۱۵-۵ طاق نصرت (نووچرکاسک) …………………………………۱۳۳
فصل ششم : استاندارد ها و برنامه فیزیکی……………………………………۱۳۴
۱-۶موزهها : نمونه ها…………………………………………………………۱۳۵
۱-۱-۶موزهها و گالریهای هنری………………………………………۱۳۵
۲-۶ کتابخانهها……………………………………………………………………………۱۳۸
۱-۲-۶ سیستم کتابخانهها…………………………………………..۱۴۳
۲-۲-۶کتابخانههای علوم……………………………………………..۱۴۸
۳-۶تیاترها………………………………………………………………………………..۱۴۹
۱-۳-۶گرایش های ساخت و ساز تیاتر در شرایط جاری……………………………..۱۵۰
۲-۳-۶سالن های نمایش…………………………………………………………..۱۵۲
۱-۲-۳-۶تماشاگران: تشخیص تقاضا………………………………………۱۵۲
۲-۲-۳-۶قسمت مخصوص تماشاگران و صحنه / محل بازی………………..۱۵۲
۳-۲-۳-۶عرض قسمت مخصوص نشستن……………………………………۱۵۴
۴-۲-۳-۶مقطع کامل از میان سالن نمایش…………………………………………………..۱۵۵
۵-۲-۳-۶مقطع عمودی اتاق……………………………………………………………………….۱۵۶
۳-۳-۶صحنهها و فضاهای ثانویه………………………………………………………………۱۵۷
۱-۳-۳-۶نسبتهای مربوط به صحنه، صحنههای ثانویه و انبارها……………………………۱۵۷
۲-۳-۳-۶نسبتهای صحنه ………………………………………………………………………۱۵۹
۳-۳-۳-۶تهویه صحنه …………………………………………………………….۱۶۰
۴-۳-۶صحنههای مجاور (ثانویه) و تکنولوژی تعییر سن……………………………۱۶۰
۵-۳-۶انبارهای صحنه آرایی و لباس نیازمند بیشتری مقدار فضا هستند……………….۱۶۱
۶-۳-۶کارگاههای صحنهآرایی…………………………………………………………….۱۶۲
۷-۳-۶اتاقهای پرسنل……………………………………………………………………….۱۶۴
۸-۳-۶اتاقهای تمرین………………………………………………………………..۱۶۴
۹-۳-۶تیاتر آزمایشی………………………………………………………………………….۱۶۵
۱-۹-۳-۶امکانات فنی………………………………………………………………..۱۶۵
۲-۹-۳-۶فضاهای عمومی……………………………………………………………….۱۶۵
۳-۹-۳-۶رختکنها……………………………………………………………………..۱۶۶
۱۰-۳-۶دسترسی خارجی و مسیرهای اضطراری…………………………….۱۶۶
۶-۴برنامه فیزیکی………………………………………………………………..۱۶۷
۶-۴-۱فعالیت ها و کارکرد ها مجموعه…………………………………………۱۶۷
۶-۴-۲شرح فضاها ی مورد نیاز مجموعه………………………………………۱۶۹
۶-۴-۲-۱بخش اداری…………………………………………………………….۱۶۹
۶-۴-۲-۲بخش آموزشی و پژوهشی…………………………………………..۱۶۹
۶-۴-۲-۳کتابخانه………………………………………………………………….۱۶۹
۶-۴-۲-۴ بخش فرهنگی و تبلیغی………………………………………………۱۷۳
۶-۴-۲-۵سالن همایش ها………………………………………………………۱۷۳
۶-۴-۲-۶سالن سخنرانی………………………………………………………..۱۸۰
۶-۴-۲-۷بخش موزه ای ……………………………………………………….۱۸۱
۶-۴-۲-۸مجموعه کارهای نمادین …………………………………………….۱۸۲
۶-۴-۲-۹نورپردازی ………………………………………………………………۱۸۴
۶-۴-۲-۱۰حرکت وسیرکولاسیون……………………………………………….۱۸۵
۱۱-۲-۴-۶حوزه نمایش ………………………………………………………….۱۸۵
۱۲-۲-۴-۶ حوزه خدمات ………………………………………………………..۱۸۷
۱۳-۲-۴-۶حوزه پژوهشی……………………………………………………….۱۸۷
۱۴-۲-۴-۶حوزه اداری……………………………………………………………۱۸۸
۶-۴-۲-۱۵ سایت……………………………………………………………….۱۸۸
منابع و ماخذ…………………………………………………………………….۱۹۰
پیوست : ارائه طرح……………………………………………………………..۱۹۴
در صورت هرگونه مشکل با ما تماس بگیرید.
۰۹۳۳۸۸۶۹۷۱۳
دانلود مستقیم از سایت میهن بنا: