دوره معماری مدرن متاخر را می توان از بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه هفتاد محسوب کرد . دراین زمان بسیاری از معماران بزرگ دوران معماری اولیه ومتعالی همچون
رایت ، لوکوربوزیه، گروپیوس ومیس وندروهه بودند آنها کماکان فعال بوده ونقش بسزایی درشکل گیری معماری آوانگارد داشتند.رایت دراین دوره همچنان به عنوان معروفترین ومهم ترین معمار آمریکا شناخته می شد وپیروان بسیاری در آمریکاو اروپا داشت . اوتنها معماری است که درهر سه دوره معماری مدرن ساختمانهایی با شهرت جهانی ساخت است .
آموزش معماری رایت ازشیوه قراردادی ورسمی فاصله داشت ، اوکارخود را با تحصیل دررشته مهندسی دردانشگاه وسیکانسین درسال ۱۸۸۵ شروع کرد اما این رشته را ادامه نداد وبه جای آن به شیگاگو رفت ودرآنجا برای جوزف لیمن طراح خانه های حومه نشین کارکرد.
وی دردو دفتر طراحی خود به نام های تلیسین شرق درایالت وسیکانسین وتلیسین غرب درایالت آریزونا به تدریس دانشجویان معماری و تبین وطراحی معماری ارگانیک مشغول بود. وی آخرین شاهکار خود یعنی موزه گوگنهایم (۵۹- ۱۹۴۳) را درنیویورک درآخرین سالهای عمرخود به صورت تندیسی دوارطراحی نمود ویک باردیگر توجه جهانیان را به سمت خلاقیت ونو آوری درکارهای خود جلب کرد.
معماری مدرن متاخر : درپایان جنگ وی تقریبا هفتاد سال داشت ومشغول طراحی موزه گوگنهام بود این ساختمان درمقابل پارک مرکزی درمانهاتان ساخته می شد. واکنش اولیه رایت نسبت به این طرح پیشنهادنوعی «مرکزهنری» بودکه کارگاههای الحاقی راهم شامل می شد. ساختمان دوریک شیبراهه مارپیچی گسترده که اطراف فضایی مرکزی درمیان راههایی با عرضهای فزاینده بالامی رود، قرار گرفته است .
اولین بارمعماری دراینجا به صورت هنری تجسمی ظاهرمی شود به جای روی هم گذاشتن لایه های چینه چینه به طور معمول که بابرش واتصال لب به لب با ساختار تیروستون به هم متصل شده است . طبقه ای درطبقه دیگر پویایی می یابد .
بنای مهم دیگر که شانس دیدنش هست برج مسکونی تجاری معروف Aurora place بودکه توسط رنزوپیانو درسال ۲۰۰۰ همزمان با بازیهای المپیک طراحی شد .
ازمیان ۲۲۲ طرح ارائه شده برای ساختمان اپرای سیدنی طرح معمار دانمارکی( یورن اتسن ) مورد تصویب قرار گرفت جنبه های اقتصادی ، خلاقیت طرح موجب پیروز شدن طراح شد وهمین جنبه های طرح ساختمان اپرای سیدنی را به یکی شاخص ترین کارهای معماری دنیا تبدیل کردند. ایده (اتسن) این بود که ساختمانی بسازد که آیینه تمام نمای بادبانهای کشتی ها ، امواج اقیانوس ونماد واضحی از صدف های دریایی باشد.
مجموعه المپیک توکیو:
این مجموعه برای بازیهای المپیک ژاپن درشهر توکیو بنا گردیده است . معماراین مجموعه کنزوتانگه است المان های اصلی مجموعه عبارتنداز : سالن استخر وسالن ورزش ها .
دراین سایت ورودی اصلی از مسیر خیابان ومسیرهای متروها گرفته شده است وارتباط مستقیم بین ورودی های سایت وورودی های بنای اصلی برقرار می شود مسیر پیاده ها از کنار پارکینگ ها آغازو به سالن استخر منتهی شده در ضمن این دوالمان رابه هم متصل می کند همچنین ورودی از سمت پارکینگ اصلی به سمت سالن استخر نیزبسیار مشخص وتعیین کننده است .
نکته حائزاهمیت درمورداین ساختمانهای تندیس گونه این است که همه آنها بلااستثنا بابتن احداث شده اند . دراین بناها بتن همچون خمیر مجسمه سازی ماده ای بسیار مناسب برای پدید آوردن اجسام بدیع ونوظهور بود.
دربسیاری از این ساختمان ها سطح بتن به صورت نمایان ظاهر شده وسبکی براین اساس به نام بروتالیسم رایج شد که منظور نمایش بتن وسطح خشن آن است علاوه برنمایش بتن ، دراین سبک اجسام وسازه ساختمان خصوصا تیرها به صورت اغراق آمیز همانند یک قلعه مدرن نمایش داده می شود.
فایل معماری مدرن متاخر شامل ۵۴ اسلاید میباشد.
دانلود مستقیم از سایت میهن بنا: