چکیده
خانه، اولین و مهم ترین فضایی است که آدمی احساس تعلق به مکان را در آن تجربه می کند. خانه مأمن تعامل روح و جسم آدمی است. هنگامی زندگی با تمامی ابعادش در خانه شکوفا می شود که امکان تحقق تجربه های گوناگون برای حضور انسان در فضا فراهم شود. در خانه به فضاهایی با کیفیت های مختلف احتیاج است تا این امکان را برای انسان میسر سازد که انواع احساس فضایی از قبیل خلوت، جمع، خصوصی، عمومی، تاریک، روشن، باز، بسته، صمیمی، باشکوه و… را در انواع فضاهای خانه و ترکیب های حاصل از آن درک نماید. اینگونه است که علاوه بر نیازهای مادی، نیازهای معنوی انسان در خانه تامین می شود.
حال آنکه سازماندهی اغلب خانه های معاصر از چنین غنا و تنوع فضایی برخوردار نیست و از پاسخگویی مناسب و درخور نیازهای روح و جسم آدمی عاجز است. ساماندهی ثابت فضاهای خانه و تخصیص عملکرد خاص به فضاهای محدود و عدم بهره جستن از عوامل معماری داخلی چون نورو ارتفاع و ابعادوتناسبات و…، از دلایل عدم حضور تنوع درون فضاهای خانه معاصر است. همچنین در نظرگرفتن مبلمان و عناصر ثابت برای هرمکان امکان طراحی فضاهای چند عملکردی ومتنوع را ازخانه های معاصر گرفته است.
معماری تاریخی ایران، پاسخ نیازهای مادی و معنوی انسان را درون فضاهای خانه از طریق راه حل های معمارانه یافته و ارائه نموده است.در خانه ایرانی فضاها در خود بسته نمی شوند، دیوارها و سقف ها از طریق ارتباط با خود و طبیعت و چشم انداز، بسط می یابند و در این شرایط امکان تماس آدمی با آسمان و درخت و نور و سایه فراهم می شده و هم چنین ادراک تجربه های انواع خلوت و جمع برای وی میسر بوده است. از آنجا که طراحان و معماران گذشته این سرزمین در ارائه پاسخ فضایی مناسب برای ظرف زندگی، خانه، موفق بوده اند، آموختن از معیارها و روش های آنان در بهینه ساختن و افزایش کیفیت درون خانه معاصر، راه مناسبی به نظر می رسد. در واقع در این پژوهش تلاش می شود بهبود کیفیات فضایی درون خانه معاصر اصفهان از طریق آموختن از معیارهای سازماندهی داخلی فضا در خانه های تاریخی اصفهان، انجام پذیرد. به منظور یافتن پاسخ پرسش اصلی پژوهش که همانا چگونگی بهره بردن و معاصر سازی متناسب شیوه های معماری و طراحی داخلی خانه های تاریخی برای خلق خانه امروز است، نیاز به بررسی فضاها و عناصر وعوامل معماری داخلی خانه های تاریخی و نحوه تاثیر دو جانبه شیوه زندگی و فضاهای خانه می باشد که در این پژوهش از طریق تهیه و بررسی و تحلیل نقشه ها و تصاویر و مطالب و مصاحبه با ساکنین انجام پذیرفته است.
آموختن از خانه های تاریخی برای طراحی خانه معاصر، آموختن از روش ها و شیوه های پاسخگویی فضایی آنها به نیاز جریان یافتن مظروف زندگی در ظرف خانه است و نه تکرار صرف فرم ها و عناصر معماری سنتی. در واقع شناخت و آگاهی تعاریف و مفاهیم موجود در فضاهای خانه های تاریخی، روایت و بیان تازه آن مفاهیم و افزودن بر غنای آنها بر اساس نیاز ها و امکانات معاصر است که باعث نیل به طراحی مناسب خانه می شود.
فهرست مطالب
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………۱
فصل مقدماتی……………………………………………………………………………………………………………………..۳
بیانمسأله…………………………………………………………………………………………………………………………..۳
پیشینهتحقیق/طرح……………………………………………………………………………………………………………….۴
اهدافکلیوتفصیلی…………………………………………………………………………………………………………..۵
فرضیهویاسؤالاتکلیدیتحقیق…………………………………………………………………………………………..۶
فصل یک : روایت خانه و سکونت………………………………………………………………………………………….۷
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………۷
بخش یک : سکونت…………………………………………………………………………………………………………….۸
•گفتار اول : درباره مفهوم مسکن و سکونت……………………………………………………………………۷
بخش دو : خانه………………………………………………………………………………………………………………….۱۰
•گفتار اول : چیستی خانه…………………………………………………………………………………………..۱۰
•گفتار دوم: اجزای ارتباطی خانه………………………………………………………………………………..۱۲۱-۲-۲-۲: ارتباط باخود………………………………………………………………………………………….۱۳۱-۲-۲-۴: ارتباط با خدا………………………………………………………………………………………….۱۳
•
•۱-۲-۲-۳: ارتباط با اطرافیان…………………………………………………………………………………….۱۳
•۱-۲-۲-۱: ارتباط با طبیعت………………………………………………………………………………………۱۲
بخش سه: تحولات سکونت و خانه در دوران معاصر…………………………………………………………………۱۴
•گفتار اول: مدرنیته و تحول فرهنگ خانه…………………………………………………………………….۱۴
•گفتار دوم : مقدمه ای بر سیر تحول مسکن معاصر در اصفهان………………………………………۲۰
بخش چهار: خانه و شیوه زندگی…………………………………………………………………………………………..۲۲
•گفتار اول: پرسش از ساکنین خانه های تاریخی……………………………………………………………۲۳
•گفتار دوم: پرسش از ساکنین خانه های معاصر…………………………………………………………….۳۰
فصل دو : روایت خانه تاریخی – خلق خانه امروز……………………………………………………………………۴۴
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………۴۴
بخش یک : مفاهیم فضایی و سازماندهی کلی خانه های تاریخی ………………………………………………..۴۶
•گفتار اول : معرفی خانه های تاریخی و انواع فضاهای آن ها……………………………….۴۶
•گفتار دوم : نظام فضایی پرو خالی………………………………………………………………….۶۹
•گفتار سوم : گونه های فضایی……………………………………………………………………….۷۲
بخش دو : مفاهیم طراحی داخلی خانه های تاریخی………………………………………………………………..۷۷
•گفتار اول : عوامل موثر در طراحی داخلی…………………………………………………….۷۷۲-۲-۱-۲: رنگ و نقش…………………………………………………………………………………..۹۰
•۲-۲-۱-۳: تناسبات…………………………………………………………………………………………۹۳
•۲-۲-۱-۱: نور……………………………………………………………………………………………….۷۷
•گفتار دوم : تاثیر عناصر معماری در طراحی داخلی…………………………………………۱۰۵۲-۲-۲-۲: سقف……………………………………………………………………………………………۱۰۸
•۲-۲-۲-۳: دیوار…………………………………………………………………………………………….۱۱۱
•۲-۲-۲-۱: کف……………………………………………………………………………………………..۱۰۶
بخش سه : رهاورد مسیر تحلیل خانه های تاریخی…………………………………………………………………..۱۱۶
•گفتار اول : معیارهای سازماندهی فضا…………………………………………………………..۱۱۶
•گفتاردوم: رهنمودهایمعماریخانهتاریخیبرایطرحخانهامروز……………….۱۱۹
فصلسه : معرفینمونههایموردی…………………………………………………………………………………….۱۳۴
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………۱۳۴
بخشیک: بررسینمونههادرایران……………………………………………………………………………………۱۳۵
۳-۱-۱: مجتمعمسکونینگینجلفا…………………………………………………………………………۱۳۵
۳ -۱-۲: خانهکامرانیه……………………………………………………………………………………………۱۳۸
۳-۱-۳: مجموعهشوشترنو…………………………………………………………………………………….۱۴۰
بخش دو: معرفی نمونه ها در خارج از ایران…………………………………………………………………………..۱۴۴
معرفی راسم بدران………………………………………………………………………………………………..۱۴۴
۳-۲-۱: مجموعهاقامتگاهیکارمندانکارخانهسیمانسازی،شهرکفوهایس……………….۱۴۶
۳-۲-۲: مجموعهمسکونیوادیصالح…………………………………………………………………….۱۴۸
خانههالاوا…………………………………………………………………………………………………………..۱۵۱
فصل چهار: معرفی پروژه……………………………………………………………………………………………………۱۵۵
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….۱۵۵
بخش یک : معرفی سایت…………………………………………………………………………………………………..۱۵۵
•گفتار اول: معرفی محدوده سایت و دلایل انتخاب آن………………………………………………….۱۵۵
•گفتار دوم: معرفی پیشینه تاریخی و هویت عناصر شهری موجود در سایت………………………۱۶۳۴-۱-۳-۲: خیابان چهارباغ……………………………………………………………………………………..۱۶۴
•۴-۱-۳-۳: نهر ( مادی) نیاصرم………………………………………………………………………………..۱۶۶
•۴-۱-۳-۱: سواد شهر عباس آباد……………………………………………………………………………..۱۶۳
بخش دو: ارائه طرح……………………………………………………………………………………………….۱۶۹
پیوست تصویری………………………………………………………………………………………………………………۱۷۰
واژه نامه…………………………………………………………………………………………………………….۱۸۰
کتابنامه……………………………………………………………………………………………………………..۱۸۵
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………۱۸۷
فهرست جداول
جداول فصل دو
جدول ۲-۱ نظام فضایی پروخالی……………………………………………………………………………………………..۷۱
جدول ۲-۲ بررسی گونه های فضایی باز،بسته،پوشیده………………………………………………………………….۷۶
جدول ۲-۳مقایسه سطح گشودگی هانسبت به جداره هادرجبه های مختلف خانه قزوینی ها………………………۸۱
جدول ۲-۴بررسی نسبتهای موجوددرنما وارتفاع خانه های تاریخی……………………………………………….۱۰۱
جدول ۲-۵ بررسی نسبت عرض به طول کف درفضاهای داخلی دربرخی خانه های تاریخی اصفهان………………۱۰۱
جدول ۲-۶ بررسی نسبت گشودگیهابه ارتفاع بدنه و عمق فضاها………………………………………………………۱۰۲
جداول فصل چهار
جدول ۴-۱ بررسیمقایسهایویژگیهایسایتهایپیشنهادیبرایطرح…………………………………………….۱۵۷
جدول ۴-۲ بررسی مقایسه ای ویژگی های سایت های پیشنهادی برای طرح…………………………………………….۱۵۹
فهرست اشکال
اشکال فصل یک
اشکال ۱-۱ و ۱-۲کروکی های خانه صارمی ………………………………………………………………………………۱۶
اشکال ۱-۳ تا ۱-۵ کروکی های خانه صارمی……………………………………………………………………………….۱۷
اشکال ۱-۶ تا ۱-۸٫کروکی های خانه صارمی……………………………………………………………………………….۱۸
اشکال ۱-۹و ۱-۱۰معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………….۲۴
اشکال ۱-۱۱ و ۱-۱۲ معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………۲۵
اشکال ۱-۱۳ و ۱-۱۴ معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………۲۶
اشکال ۱-۱۵ و ۱-۱۶معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………۲۷
اشکال ۱-۱۷ تا ۱-۱۹معرفی مبلمان خانه های تاریخی اصفهان……………………………………………………………۲۸
شکل ۱-۲۰ارسی های خانه قزوینی ها…………………………………………………………………………………………۲۹
اشکال ۱-۲۱تا ۱-۲۶معرفی فضاهای خانه های معاصر اصفهان…………………………………………………………….۳۸
اشکال ۱-۲۷ تا ۱-۳۲ معرفی فضاهای خانه های معاصر اصفهان…………………………………………………………..۳۹
اشکال ۱-۳۳ تا ۱-۳۶معرفی فضاهای خانه های معاصر اصفهان……………………………………………………….۴۰
اشکال ۱-۳۷ تا ۱-۴۳معرفی فضاهای خانه های معاصر اصفهان………………………………………………………..۴۱
اشکال ۱-۴۴ تا ۱-۴۸معرفی فضاهای خانه های معاصر اصفهان………………………………………………………….۴۲
اشکال ۱-۴۹ تا ۱-۵۴معرفی فضاهای خانه های معاصر اصفهان…………………………………………………………..۴۳
اشکال فصل دو
شکل ۲-۱معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………………………۴۵
شکل ۲- ۲ معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان……………………………………………………………………….۴۷
اشکال ۲-۳ تا ۲-۵معرفی خانه تاریخی قزوینی ها…………………………………………………………………………۴۸
اشکال ۲-۶ تا ۲-۸ معرفی خانه تاریخی قزوینی ها………………………………………………………………………….۴۹
اشکال ۲-۹ تا ۲-۱۱معرفی خانه تاریخی مصورالملکی…………………………………………………………………….۵۱
اشکال ۲-۱۲ تا ۲-۱۴معرفی خانه تاریخی مصورالملکی…………………………………………………………………..۵۲
اشکال ۲-۱۵ تا ۲-۱۸معرفی خانه تاریخی نجفی…………………………………………………………………………..۵۳
اشکال ۲-۱۹ تا ۲-۲۲معرفی خانه تاریخی نجفی…………………………………………………………………………..۵۴
اشکال ۲-۲۳ تا ۲-۲۵معرفی خانه تاریخی شیخ الاسلام…………………………………………………………………..۵۵
اشکال ۲- ۲۶ تا ۲-۲۸معرفی خانه تاریخی شیخ الاسلام…………………………………………………………………..۵۶
اشکال ۲-۲۹ و ۲-۳۰معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان،حیاط و ایوان………………………………………….۵۸
شکل ۲-۳۱ معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان، اتاق……………………………………………………………….۵۹
شکل ۲-۳۲معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان، تالار……………………………………………………………….۶۰
شکل ۲-۳۳معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان، حیاط خلوت……………………………………………………..۶۱
اشکال ۲-۳۴ و ۲-۳۵معرفی فضای ورودی در خانه های تاریخی…………………………………………………………۶۲
شکل ۲-۳۶ معرفی فضای ورودی در خانه های تاریخی……………………………………………………………………۶۳
اشکال ۲-۳۷ و ۲-۳۸معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………۶۴
شکل ۲-۳۹معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان ……………………………………………………………………..۶۶
اشکال ۲-۴۰ تا ۲-۴۳تحلیل فضاهای خانه های تاریخی……………………………………………………………………۶۷
شکل ۲-۴۴معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………………….۶۹
شکل ۲-۴۵معرفی فضاهای خانه های تاریخی اصفهان………………………………………………………………………۷۲
اشکال ۲-۴۶ و ۲-۴۷فضای باز……………………………………………………………………………………………….۷۳
اشکال ۲-۴۸ تا ۲-۵۰فضای پوشیده………………………………………………………………………………………….۷۴
اشکال ۲-۵۱ و ۲-۵۲فضای بسته……………………………………………………………………………………………۷۵
شکل ۲-۵۳ بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان………………………………………………………………………۷۷
شکل ۲-۵۴بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان………………………………………………………………………۷۸
شکل ۲-۵۵بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان………………………………………………………………………۷۹
اشکال ۲-۵۶تا ۲-۵۷بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان………………………………………………………….۸۰
شکل ۲-۵۸بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان………………………………………………………………………۸۱
اشکال ۲-۵۹ تا ۲-۶۱بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………۸۲
اشکال ۲-۶۲ و ۲-۶۳بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان………………………………………………………….۸۳
اشکال ۲-۶۴ و ۲-۶۵بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان………………………………………………………….۸۴
اشکال ۲-۶۶ تا ۲-۶۸بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………۸۵
اشکال ۲-۶۹ و ۲-۷۰بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان………………………………………………………….۸۶
اشکال ۲-۷۱ تا ۲-۷۴بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………۸۷
اشکال ۲-۷۵ تا ۲-۷۷بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان ………………………………………………………..۸۸
اشکال ۲-۷۸ تا ۲-۸۴بررسی نور درخانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………۸۹
اشکال ۲-۸۵ و ۲-۸۶بررسی رنگ و نقش در خانه های تاریخی اصفهان……………………………………………..۹۰
اشکال ۲-۸۷ و ۲-۸۸ بررسی رنگ و نقش در خانه های تاریخی اصفهان……………………………………………..۹۱
اشکال ۲-۸۹ و ۲-۹۰بررسی رنگ و نقش در خانه های تاریخی اصفهان……………………………………………..۹۲
شکل ۲-۹۱بررسی تناسبات در خانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………………………۹۳
شکل ۲-۹۲بررسی تناسبات در خانه های تاریخی اصفهان………………………………………………………………..۹۶
شکل ۲-۹۳بررسی تناسبات در خانه های تاریخی اصفهان……………………………………………………………….۹۷
اشکال ۲-۹۴ و ۲-۹۵بررسی تناسبات در خانه های تاریخی اصفهان…………………………………………………..۹۸
اشکال ۲-۹۶ تا ۲-۱۰۱بررسی تناسبات در پلان خانه های تاریخی اصفهان……………………………………………۱۰۳
اشکال ۲-۱۰۳ تا ۲-۱۰۶کف در معماری داخلی خانه های تاریخی…………………………………………………..۱۰۶
اشکال ۲-۱۰۷ تا ۲-۱۱۲کف در معماری داخلی خانه های تاریخی…………………………………………………..۱۰۷
اشکال ۲-۱۱۳ تا ۲-۱۱۵سقف در معماری داخلی خانه های تاریخی………………………………………………….۱۰۸
اشکال ۲-۱۱۶ تا ۲-۱۱۹سقف در معماری داخلی خانه های تاریخی………………………………………………….۱۰۹
اشکال ۲-۱۲۰ تا ۲-۱۲۳سقف در معماری داخلی خانه های تاریخی………………………………………………….۱۱۰
اشکال ۲-۱۲۴ تا ۲-۱۲۷دیوار در معماری داخلی خانه های تاریخی…………………………………………………..۱۱۱
اشکال ۲-۱۲۸ تا ۲-۱۳۱دیوار در معماری داخلی خانه های تاریخی…………………………………………………..۱۱۲
اشکال ۲-۱۳۲ تا ۲-۱۳۸دیوار در معماری داخلی خانه های تاریخی ………………………………………………….۱۱۳
اشکال ۲-۱۳۹ و ۲-۱۴۰دیوار در معماری داخلی خانه های تاریخی…………………………………………………..۱۱۵
شکل ۲-۱۴۱بیان شماتیک مراحل تشکیل فضاهای باز و پوشیده و بسته از توده حجمی………………………………۱۱۶
شکل ۲-۱۴۲اتوود آستانه ورودی : مکانی برای مکث و عبور……………………………………………………………۱۲۱
شکل ۲-۱۴۳گسترش فضای باز و پوشیده در فضاهای بسته خانه………………………………………………………..۱۲۲
اشکال ۲-۱۴۴و ۲-۱۴۵طراحی حیاط در خانه های معاصر………………………………………………………………۱۲۳
اشکال ۲-۱۴۶و ۲-۱۴۷طراحی فضای پوشیده در خانه های معاصر……………………………………………………۱۲۴
اشکال ۲-۱۴۸ تا ۲-۱۵۰اتوودهای طراحی برای خانه معاصر……………………………………………………………۱۲۵
شکل ۲-۱۵۱اتوودهای طراحی برای خانه معاصر………………………………………………………………………….۱۲۶
شکل ۲-۱۵۲اتوودهای طراحی برای خانه معاصر………………………………………………………………………….۱۲۷
شکل ۲-۱۵۳اتوودهای طراحی برای خانه معاصر………………………………………………………………………….۱۲۸
شکل ۲-۱۵۴اتوودهای طراحی برای خانه معاصر………………………………………………………………………….۱۲۹
شکل ۲-۱۵۵اتوودهای طراحی برای خانه معاصر………………………………………………………………………….۱۳۰
اشکال ۲-۱۵۶ تا ۲-۱۵۸اتوودهای طراحی برای خانه معاصر…………………………………………………………..۱۳۲
اشکال فصل سه
اشکال ۳-۱ و ۳-۲تصاویر خانه جلفا………………………………………………………………………………………..۱۳۵
اشکال ۳-۳ تا ۳-۵ تصاویر خانه جلفا……………………………………………………………………………………….۱۳۶
اشکال ۳-۶ تا ۳-۹ تصاویر خانه جلفا……………………………………………………………………………………….۱۳۷
اشکال ۳-۱۰ تا ۳-۱۲ تصاویر خانه کامرانیه……………………………………………………………………………….۱۳۸
اشکال ۳-۱۳ تا ۳-۱۶تصاویر خانه کامرانیه……………………………………………………………………………….۱۳۹
اشکال ۳-۱۷و ۳-۱۸ تصاویرمجموعه شوشتر نو…………………………………………………………………………..۱۴۰
اشکال ۳-۱۹و ۳-۲۰ تصاویرمجموعه شوشتر نو…………………………………………………………………………..۱۴۱
اشکال ۳-۲۱ و ۳-۲۲ تصاویرمجموعه شوشتر نو………………………………………………………………………….۱۴۲
شکل ۳-۲۳ تصاویرمجموعه شوشتر نو………………………………………………………………………………………۱۴۳
شکل ۳-۲۴چشم انداز داخلی مسجد ریاض……………………………………………………………………………….۱۴۴
شکل ۳-۲۵اسکیس های اولیه برای طراحی فضاها حول حیاط مرکزی…………………………………………………۱۴۵
اشکال ۳-۲۶و ۳-۲۷مجموعه شهرک فوهایس……………………………………………………………………………۱۴۶
اشکال ۳-۲۸و۳-۲۹مجموعهشهرکفوهایس……………………………………………………………………………۱۴۷
اشکال ۳-۳۰ تا ۳-۳۲مجموعه سلطان قاری……………………………………………………………………………….۱۴۸
اشکال ۳-۳۳ تا ۳-۳۵ مجموعهمسکونی البیت……………………………………………………………………………۱۴۹
اشکال ۳-۳۶ تا ۳-۳۹چشم انداز داخلی خانه طاحونی………………………………………………………………….۱۵۰
اشکال ۳-۴۰ و ۳-۴۱خانه هالاوا……………………………………………………………………………………………۱۵۱
اشکال ۳-۴۲ تا ۳-۴۴ خانه هالاوا…………………………………………………………………………………………..۱۵۲
اشکال ۳-۴۵ تا ۳-۵۰خانه هالاوا…………………………………………………………………………………………..۱۵۳
اشکال فصل چهار
اشکال ۴-۱ تا ۴-۶معرفی سایت…………………………………………………………………………………………….۱۶۰
اشکال ۴-۷ تا ۴-۱۲ معرفی سایت………………………………………………………………………………………….۱۶۱
اشکال ۴-۱۳ تا ۴-۱۷معرفی سایت………………………………………………………………………………………..۱۶۲
شکل ۴-۱۸نقشه اصفهان قدیم……………………………………………………………………………………………….۱۶۳
شکل ۴-۱۹منظره چهارباغ در اواخر دوره صفوی…………………………………………………………………………۱۶۴
شکل ۴-۲۰عمارت های اطراف خیابان چهارباغ…………………………………………………………………………..۱۶۵
شکل ۴-۲۱مادی نیاصرم و ارتباطش با خیابان چهارباغ و رودخانه زتده رود……………………………………………۱۶۷
اشکال ۴-۲۲ تا ۴-۲۴مادی نیاصرم…………………………………………………………………………………………۱۶۸
فهرست نمودارها
فصل دو
نمودار ۲-۱ تا ۲-۳ارتباط فضاهای داخلی…………………………………………………………………………………..۶۵
نمودار ۲-۴ تا ۲-۷ارتباط عملکردها…………………………………………………………………………………………۶۸
نمودار ۲-۸انواعگونههایپروخالیدرفضاهایخانههایتاریخیاصفهان…………………………………………….۷۰
نمودار ۲-۹ارتباطفضاهایباز،پوشیده،بستهدرجبههجنوبیخانهشیخالاسلام…………………………………………۷۵
نمودار ۲-۱۰ و ۲-۱۱ارتباطاتفضاییهشتی…………………………………………………………………………….۱۱۶
مقدمه
خانه به عنوان مامن آسایش و امنیت، اولین و مهم ترین مکان رشد و شکل گیری هویت آدمی است. مکانی استوار و قابل اتکا که علاوه بر قابل سکونت بودن و تامین آرامش و آسایش جسمی باید قادر باشد نیازهای روانی و معنوی اشخاص را نیز تامین کند. فضایی با قواره های انسانی، جایی برای تعمق و تامل و پناه روح انسان.
پژوهش در مورد موضوع ” خانه معاصر و طراحی داخلی فضاهای آن”از آن جهت برای نگارنده اهمیت یافت که علیرغم نقش مهم خانه در تامین آرامش و ایجاد زیر ساخت حضور خلاق آدمی در فعالیت های گوناگونش، معماری و طراحی معاصر سرزمینمان کمتر قادر به ارئه پاسخ فضایی مناسب به این نیاز مهم و مبرم است. لازم به ذکر است مخاطبان این پژوهش، مسکن حداقلی و طراحی و بهره بردن از فضاهای مختصر برای قشر کم در آمد جامعه نمی باشد و مخاطب و منظور اصلی، خانه هایی هستند که علیرغم صرف هزینه های زیاد مصالح و مواد و یا حتی تخصیص وسعت تقریبا زیاد برای آنها، فاقد ارزش ها و نیروهای شکل دهنده غنی در طراحی شان هستند و به این دلیل از تامین نیازهای معنوی و روحی و گاه حتی جسمی و فیزیکی ساکنان عاجزند. خانه هایی که از تنوع فضایی و عملکردی برخوردار نیستند، قابلیت بسط و ترکیب فضاها را در خود ندارند، درخود بسته اند و از چشم انداز و دید مناسب محرومند، خانه هایی که ارتباط با طبیعت و آسمان و نور و درخت در آنها به رویایی دور تبدیل گشته است و مملو از اشیا و مبلمان و وسایلی شده که گاه حتی نقش برقراری حریم و عرصه های فضاهای درهم این خانه ها را نیز به عهده گرفته اند!
دراین میان ساکنان و کاربران و حتی گاه طراحان به منظور پرکردن خلاء چنین ویژگی هایی، دست به تزئین ظاهری فضاهای داخلی به مدد رنگ و لعاب ها و پوشش های کاذب و بدون مفهوم زده اند و نام معماری داخلی بر این پاسخ نادرست خود برای فضا گذاشته اند! در طراحی بیشتر خانه های معاصر نه تنها تنوع و زیبایی بصری و غنای فضایی از طریق الهام و بهره جستن از نقش و نگاروهندسه وتناسبات ایرانی( که همه با بر پایه مفاهیم اصیلی چون ارتباط با طبیعت، فرهنگ، اقلیم، آیین و… طراحی شده اند) حاصل نگشته بلکه گاه سراسر پوشیده می شوند از عناصر و فرم های بیگانه، عناصری مانند سرستون ها، نقش ها و فرم ها و نقش برجسته های تمدن ها و فرهنگ های کشورهای دیگر!! فرم ها و عناصری که در جای خود و در زمان خود معنا و مفهوم عمیق و صحیحی داشته اند لیکن در طراحی خانه معاصر ایران استفاده از آنها نامربوط به نظر می رسد.
این فایل به صورت word شامل ۱۷۱ اسلاید میباشد.
دانلود مستقیم از سایت میهن بنا: