رساله موزه ی هنر نام مطلبی ست که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. مفهوم فرهنگ و طبیعت که جدای از یکدیگرتفسیر میشوند به گونه ای مکمل یکدیگر و در رابطه با هم عمل میکنند.هویت فرهنگی افراد تحت تأثیر محیط پیرامون آنها شکل میگیرد و خیلی اوقات آثار و آفریدههای زیبای دست ساز بشر موجب دلپذیر شدن محیط میشودو از این طریق طبیعت تحت تاثیر فرهنگ قرار میگیرد.
یکی از شاخه های مهم رشد فرهنگی هر سرزمینی رشد و اعتلای معماری آن سرزمین و نمایش و معرفی هنرهای بومی آنجا به دیگر سرزمین ها می باشد.توجه به حفظ آثاربومی و بررسی آنان نه تنها نیازی فرهنگی است بلکه پاسخگوی نیازها و راه حلی در جهت تداوم آن آثاراست.
استان اصفهان تا کنون به دلایل متعدد رویکرد بومی خود را حفظ کرده است و به تبع آن از تغییرات اساسی مصون مانده و هنوز تداوم آنها در استان از بین نرفته است.
هدف از پژوهش حاضرآن است تا با بررسی و شناسایی ساختار باغ ها، و باز آفرینی آنها و همچنین ایجاد تعامل فرهنگی و اجتماعی در فضایی چون موزه به نوعی بتواند راهی برای برقراری ارتباط از دست رفته بین انسان، هنرهای بومی، طبیعت و فرهنگ در شهر اصفهان پیشنهاد دهد تا در این شهر انسان ها بتوانندآرامش از دست رفته را بازیابند.
بر این اساس، هدف نخستین طرح حاضر را بایستی باز خوانی باغ های ایران برای رسیدن به الگوهایی به شمار آورد تا با استفاده از آن به دیگر هدف تحقیق که اعمال نیازهای حاضر بر این الگوهاست دست پیدا کرد. تا شاید بتوان راهی برای تعامل فرهنگ و طبیعت و تداوم و حفظ آثار بومی برای جهت دهی به ایجاد مکان های اصیل ایرانی در سایر نقاط جهان یافت.
و علاوه بر آن، آنها را از حالت فراموش شده ی زمان حال نجات داد.در همین راستایافته های تحقیق مبین آن است که می توان بایادگیری ازتجارب ارزنده گذشتگان درگره گشایی ازمشکلات وحل بحران ها بهره گرفت حائزاهمیت است.
بازخوانی مصادیق والگوهای معماری گذشته و مفاهیم وراهکارهای سنتی راهی است که می توان ازآن ها جهت پیشرفت علمی وفنی، خلق معماری بافرهنگ و هویت ایرانی دردوره معاصر بهره مند شداز سویی دیگربایستی تمامی نیازهاوفعالیتها موردنظرقرارگرفته و برای تمامی آنها برنامه ریزی صورت پذیرد.
در واقع می توان گفت باغ ایرانی وموزه ی هنرهای بومی هر دو می توانند پدید آورنده ی فضایی باشند برای رسیدن به آرامش و لمس رویاها و امنیت و پرورش استعدادها و احساس انسان ها.
مقدمه رساله موزه ی هنر :
پژوهش حاضر در پنج فصل، یک چکیده، یک مقدمه ویک نتیجه گیری مطابق با نیاز پژوهش تنظیم شده است.هر فصل با مقدمه ای شروع شده که در آن به اهداف و بخش های فصل پرداخته و به نتیجه ای ختم می شود که برگرفته از مطالعات در آن فصل است.
- موضوع فصل اول کلیات پروژه می باشد.دراین فصل پس ازبیان مقدمه ای کوتاه، به بیان مسئله پروژه می پردازد سپس به اهمیت وضرورت انجام تحقیق واهداف مشخص تحقیق، اشاره می شود.سوالات وفرضیه های اصلی که ذهن پژوهشگررادرگیر کرده بیان می شودودرپایان به تعریف چندواژه واصطلاح به کار رفته در تحقیق پرداخته می شود.
- موضوع فصل دوم مبانی نظری است.در این فصل ابتدا مقدمه ای کوتاه بیان می شودسپس در بخش اول که پیرامون مباحث باغ ایرانی است، پس از معرفی پیشینه، مفهوم باغ و جلوه آن در فرهنگ ایران و اصول طراحی باغ ایرانی و تقسیم بندی باغ مورد بررسی قرار می گیرد.
- عناصر و ساختار باغ ایرانی از جمله موضوعات بعدی است که به آن اشاره می شود.در ادامه به ویژگی های مشترک باغ های ایرانی، بازنمایش باغ ایرانی در هنرهای تاریخی و باغ ایرانی در معماری معاصر با ذکر یک نمونه ی موردی پرداخته می شود.
- در بخش بعدی همین فصل که به مطالعات موزه اختصاص داده شده است، پس از تعریف و تاریخچه ی کلی موزه، به مقایسه ی وضعیت موزه های ایران با کشورهای توسعه یافته پرداخته می شود، طبقه بندی موزه ها، اهداف و عملکرد و ساختار موزه ها با ذکر دو نمونه ی موردی ازموضوعات مطرح شده بعدی است.درنهایت، فصل بایک نتیجه گیری کلی به پایان می رسد.
- فصل سوم روش شناسی تحقیق و معرفی سایت است.این فصل با مقدمه ای کوتاه آغاز می شود در ادامه پس از روش شناسی تحقیق، به معرفی کامل اصفهان، تحلیل و ارزیابی باغ های آن، موزه و هنرهای بومی این شهر پرداخته می شود.در پایان پس از نحوه ی انتخاب و آنالیز سایت نتیجه ی به دست آمده از مطالعات فصل بیان می شود.
- موضوع فصل چهارم ارائه برنامه فیزیکی است.که پس از مقدمه ای کوتاه برنامه فیزیکی با توجه به عرصه و سرانه در جدول ارائه می شود و در نهایت یک نتیجه گیری کلی از آن بیان می شود.
- موضوع فصل پنجم که نتیجه گیری و ارائه طرح است پس از بیان یافته ها و نتیجه ی گرفته شده از پژوهش به تأثیر آنها در طراحی پرداخته می شود و طرح انجام شده از ابتدا تاانتها مرحله به مرحله با ذکر توضیح و نقشه ها ارائه می شود.
فهرست مطالب رساله موزه ی هنر
چکیده۱
مقدمه۲
فصل اول:کلیات تحقیق
۱-۱:مقدمه۴
۱-۲:بیان مسأله۴
۱-۳:اهمیت و ضرورت انجام تحقیق۵
۱-۴:اهداف مشخص تحقیق۶
۱-۵:سوالات تحقیق۷
۱-۶:فرضیه های تحقیق۷
۱-۷:تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی۸
فصل دوم:مبانی نظری
۲-۱:مقدمه۱۱
۲-۲:باغ ایرانی۱۱
۲-۳:موزه۶۹
۲-۴:نتیجه گیری۸۷
فصل سوم:روش شناسی تحقیق و معرفی سایت
۳-۱:مقدمه۹۰
۳-۲:روش شناسی تحقیق۹۰
۳-۳:معرفی اصفهان۹۳
۳-۴:نحوه انتخاب سایت۱۲۱
۳-۵:معرفی و آنالیز سایت۱۲۶
۳-۶:نتیجه گیری۱۳۰
فصل چهارم:ارائه برنامه فیزیکی و دیاگرام ارتباطی
۴-۱:مقدمه۱۳۲
۴-۲:برنامه فیزیکی۱۳۲
۴-۳:دیاگرام ارتباطی عرصه ها۱۳۷
۴-۴:نتیجه گیری۱۳۸
فصل پنجم:نتیجه گیری و ارائه طرح
۵-۱:نتیجه گیری۱۴۰
۵-۲:ارائه طرح۱۴۱
منابع و مآخذ رساله موزه ی هنر
فهرست منابع فارسی۱۶۶
فهرست منابع غیر فارسی و اینترنتی۱۶۹
فهرست نامها۱۷۰
چکیده انگلیسی۱۷۲
فهرست جدول ها
جدول۲-۱:مفهوم باغ ایرانی از نظر فرهنگ لغات مختلف۱۴
جدول۲-۲: مفهوم باغ ایرانی از نظر محققان مختلف۱۵
جدول۲-۳: مقایسه توصیفات باغ بهشت قرآنی و اجزای آن با باغ ایرانی۱۸
جدول۲-۴: بازتاب باغ ایرانی در آثار جهانگردان و نویسندگان ایرانی۱۹
جدول۲-۵: آراء گردشگران خارجی درباره باغ های ایرانی۲۱
جدول۲-۶:علل پیدایش باغ های تاریخی ایران۳۰
جدول۲-۷: تقسیم بندی باغ ها در سه مقیاس معماری، میانی و شهری۳۸
جدول۲-۸:نمادشناسی درختان در باغ ایرانی۴۰
جدول۲-۹:استفاده درختان در باغ ایرانی۴۱
جدول۲-۱۰: گونه ها و مکان کاشت گل، گیاهان و درختان در باغ ایرانی۴۳
جدول۲-۱۱:رابطه باغ ایرانی و نظام کاشت۴۶
جدول۲-۱۲: رابطه باغ ایرانی و نظام آب(از منظر نماد پردازی۵۱
جدول۲-۱۳: رابطه باغ ایرانی و نظام هندسه(از منظر نمادپردازی۵۵
جدول۲-۱۴: رابطه باغ ایرانی و نظام ساخت(از منظر نمادپردازی۶۳
جدول۳-۱:آنالیز اقلیم استان اصفهان۱۲۲
جدول۳-۲: مکان یابی و مقایسه ی لکه های خالی انتخابی با یکدیگر۱۲۵
جدول۳-۳: معرفی و توضیح عناصر تأثیر گذار بر سایت۱۲۷
جدول۴-۱:برنامه فیزیکی باغ۱۳۲
جدول۴-۲:برنامه فیزیکی موزه۱۳۳
فهرست شکل ها
شکل۲-۱:بازسازی تصویری چهارباغ تیموری بر مبنای ارشادالزراعه۲۰
شکل۲-۲: بازسازی تصویری چهارباغ تیموری بر مبنای ارشادالزراعه۲۰
شکل۲-۳: پاسارگادوالگوی چهارباغ۲۴
شکل۲-۴:پلان باغ شاهی پاسارگاد۲۴
شکل۲-۵: نقشه ی کاخ و باغ های هاوش کوری۲۴
شکل۲-۶:باز آفرینی دورنمایی از مجتمع عمارت خسرو۲۴
شکل۲-۷: شهر اصفهان و باغ های آن در دوران صفوی۲۸
شکل۲-۸:مقایسه طرح باغ گسترده و باغ حیاط۳۱
شکل۲-۹:الگوی مرجع باغ ایرانی۳۹
شکل۲-۱۰:فرم قرار گرفتن درختان در باغ۴۲
شکل۲-۱۱:شیوه کاشت پنج نقطه ای و موازی۴۲
شکل ۲-۱۲:برش طولی یک قنات۴۸
شکل۲-۱۳:سینه کبکی و چند نمونه از حوضهای ایرانی۴۸
شکل۲-۱۴:خیابان بندی های باغ۵۲
شکل۲-۱۵:ساختار هندسی باغ ایرانی۵۴
شکل۲-۱۶: چهار نحوه قرار گیری کوشک در محوطه باغ۶۰
شکل۲-۱۷: کوشک هشت بهشت با پلان ۹ قسمتی۶۱
شکل۲-۱۸:کوشک با پلان سه قسمتی۶۱
شکل۲-۱۹:کوشک چهل ستونی۶۱
شکل۲-۲۰:کوشک با پلان ایوانی۶۲
شکل۲-۲۱:پلان و تصویر سه بعدی از باغ فرهنگسرای نیاوران۶۸
شکل۲-۲۲:فرهنگسرای نیاوران۶۸
شکل۲-۲۳:موزه هنرهای معاصر تهران۸۲
شکل۲-۲۴: موزه ی هنرهای معاصرتهران(پلانهای مجموعه۸۳
شکل۲-۲۵:موزه هنر های(نحوه دسترسی۸۴
شکل۲-۲۶:موزه هنر های(موقعیت جغرافیایی۸۴
شکل۲-۲۷:موزه هنر های(دسترسی و فرم بنا۸۵
شکل۲-۲۸:موزه هنر های(نماها۸۶
شکل۲-۲۹:موزه هنر های(پلان ها و عرصه ها۸۷
شکل۳-۱:محوطه مرکزی هشت بهشت با سقف مقرنس کاری و در دو طبقه۱۰۵
شکل۳-۲:کوشک باغ هشت بهشت۱۰۷
شکل۳-۳:کوشک باغ هشت بهشت۱۰۷
شکل۳-۴: کنده کاری دهه ۱۸۴۰ م.از نمای کاخ قدیمی هشت بهشت۱۰۸
شکل۳-۵:منظره ای ازهشت بهشت در اصفهان۱۰۸
شکل۳-۶:نقاشی های دیوار تالار مرکزی چهلستون۱۱۰
شکل۳-۷:وجه تسمیه چهلستون۱۱۰
شکل۳-۸:زیرستون های چهل ستون۱۱۳
شکل۳-۹: آب راهه ای از بلوک های سنگ تراشیده در باغ چهل ستون۱۱۳
شکل۳-۱۰:وضع موجود چهلستون۱۱۳
شکل۳-۱۱:حکاکی۱۱۷
شکل۳-۱۲:خاتم کاری۱۱۷
شکل۳-۱۳:قلمزنی۱۲۰
شکل۳-۱۴ قالی بافی۱۲۰
شکل۳-۱۵:کاشی سازی۱۲۰
شکل۳-۱۶:قلمکار سازی۱۲۰
شکل۳-۱۷:میناکاری و تذهیب۱۲۰
شکل۳-۱۸: به ترتیب از راست به چپ:منبت کاری – کوزه و سفال سازی۱۲۱
شکل۳-۱۹:مینیاتور سازی۱۲۱
شکل۳-۲۰:شریان های سایت۱۲۶
شکل۳-۲۱:داخل سایت۱۲۶
شکل۳-۲۲:پل خواجو۱۲۸
شکل۳-۲۳:مجتمع مسکونی امین۱۲۸
شکل۳-۲۴:موزه ی خط۱۲۸
شکل۳-۲۵:خانه ی هنرمندان۱۲۸
شکل۳-۲۶:ساختمان پلی اکریل۱۲۸
شکل۴-۱:دیاگرام ارتباطی باغ۱۳۷
شکل۴-۲:دیاگرام ارتباطی موزه(زیرزمین۱۳۷
شکل۴-۳: دیاگرام ارتباطی موزه(طبقه ی همکف۱۳۷
شکل۴-۴: دیاگرام ارتباطی موزه(طبقه ی اول۱۳۸
شکل۴-۵: تأثیر جمعیت عبوری از محدوده سایت بر روی برنامه فیزیکی۱۳۸
شکل۵-۱:بررسی ایده اولیه۱۴۲
شکل۵-۲:اسکیس شکل گیری حجم۱۴۲
شکل۵-۳:ساخت حجم اولیه۱۴۲
شکل۵-۴:جزئیات حجم اولیه۱۴۳
شکل۵-۵:حجم دوم۱۴۳
شکل۵-۶:حجم سوم۱۴۳
شکل۵-۷:حجم چهارم۱۴۳
شکل۵-۸:حجم نهایی۱۴۴
شکل۵-۹:ورودی۱۴۴
شکل ۵-۱۰:دیوار داخلی۱۴۵
شکل۵-۱۱: طراحی چای باغ با ایده گرفتن ازپل خواجو۱۴۵
شکل۵-۱۲:محور اصلی باغ۱۴۷
شکل۵-۱۳:فضای اطراف موزه۱۴۸
شکل۵-۱۴: سازه ی چادری پشت موزه، کف سازی متفاوت و فضای نشیمن۱۴۸
شکل۵-۱۵:ورودی۱۴۹
شکل۵-۱۶:دیواره ی شرقی۱۴۹
شکل۵-۱۷:چای باغ۱۴۹
شکل ۵-۱۸:محور اصلی باغ و ورودی موزه۱۵۰
شکل۵-۱۹:پشت موزه۱۵۰
شکل۵-۲۰:سمت شرقی موزه۱۵۱
شکل۵-۲۱:سمت غربی موزه۱۵۱
شکل۵-۲۲:بام موزه۱۵۱
شکل۵-۲۳:حیاط مرکزی موزه۱۵۲
شکل۵-۲۴:اطلاعات۱۵۲
شکل۵-۲۵:نگارخانه۱۵۲
شکل۵-۲۶:گالری ها۱۵۳
شکل۵-۲۷:فضای عمومی تراس۱۵۳
شکل۵-۲۸:نمایشگاه عکس۱۵۴
شکل۵-۲۹:استودیو عکس۱۵۴
شکل۵-۳۰:کلاس۱۵۴
شکل۵-۳۱:آمفی تئاتر۱۵۴
شکل۵-۳۲:اداری۱۵۵
شکل ۵-۳۳:کتابخانه۱۵
فهرست نقشه ها
نقشه۳-۱:کوشک هشت ضلعی دارای سه ایوان در سه ضلع۱۰۵
نقشه۳-۲:پلان، نما و مقطع کوشک هشت بهشت۱۰۵
نقشه۳-۳:کاخ هشت بهشت۱۰۶
نقشه۳-۴:پلان باغ هشت بهشت و باغ های مجاور آن۱۰۷
نقشه۳-۵:وضع موجود هشت بهشت۱۰۹
نقشه۳-۶:نقشه چهلستون۱۱۰
نقشه۳-۷:پلان و نماهای چهلستون۱۱۱
نقشه۳-۸:پلان کوشک باغ چهلستون۱۱۲
نقشه۳-۹:پلان باغ چهلستون۱۱۲
نقشه۳-۱۰: باغ چهلستون وباغ خلوت بر اساس ترسیمی از انگلبر کمپفر۱۱۲
نقشه ۳-۱۱:موقعیت استان اصفهان در کشور۱۲۱
نقشه۳-۱۲: حوزه وموقعیت راههای استان اصفهان و پراکندگی باغها در این استان۱۲۲
نقشه۳-۱۳:ناهمواری های استان اصفهان۱۲۲
نقشه۳-۱۴: حوزه آبریز شهرستان اصفهان.(زاینده رود۱۲۳
نقشه۳-۱۵:حوزه بندی شهرستان اصفهان۱۲۳
نقشه۳-۱۶: پتانسیل بندی حوزه ی مرکزی شهرستان اصفهان۱۲۴
نقشه۳-۱۷:یافتن لکه های خالی۱۲۴
نقشه۳-۱۸: محدوده ی بافت فرسوده ی منطقه ی۶۱۲۷
نقشه۳-۱۹:آنالیز کلی سایت۱۲۹
نقشه۳-۲۰:آنالیز جزئی سایت۱۲۹
نقشه یA-1:سایت پلان۱۵۶
نقشه یA-2:پلان زیر زمین و پارکینگ۱۵۷
نقشه یA-3:پلان طبقه ی همکف۱۵۸
نقشه یA-4:پلان طبقه ی اول۱۵۹
نقشه یA-5:پلان بام۱۶۰
نقشه یA-6:پلان آکس بندی۱۶۱
نقشه یA-7:برش A-A162
نقشه یA-8:برش B-B163
نقشه یA-9:نمای جنوبی۱۶۴
نقشه یA-10:نمای غربی۱۶۴
نقشه یA-11:نمای شمالی۱۶۴
فایل موزه ی هنرهای بومی به صورت word شامل ۲۰۳ صفحه میباشد.
دانلود مستقیم از سایت میهن بنا: