نام شارل ادوارد ژانره
تاریخ تولد ۶اکتبر ۱۸۸۷
محل تولد لشودفوند، سوئیس
تاریخ مرگ ۲۷ اوت ۱۹۶۵
محل مرگ روکوبرن کپ مارتین، فرانسه
ملیت سوئیس
تصویر لو کوربوزیه روی اسکناس ده فرانکی سوئیس
نام هنری لو کوربوزیه
سبک(ها) مدرن بین المللی
پروژههای معروف ویلا ساووا عبادتگاه رونشام
کتاب ها به سوی یک معماری نوین، ۱۹۲۳
شهر آینده، ۱۹۲۴
جمله معروف خانه ماشینی برای زندگی
وب گاه رسمی Fondation Le Corbusier
زندگی نامه:
لو کوربوزیه در لشودفوند، شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس ، در نزدیکی مرز فرانسه متولد شد . لو کوربوزیه علاقهٔ زیادی به هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یک مدرسهٔ هنرهای زیبای محلی بود به .آموختن مبانی هنر پرداخت
اولین خانههایی که او طراحی کرد در لشودفوند و متعلق به خود وی بودند ، مانند ویلا فالت، ویلا شوآب، و ویلا ژان نرت برای پدر و مادرش. این خانهها یادآور سبک معماری رایج ، منطبق بر طبیعت کوههای بومی در آن منطقه، یعنی رشته کوههای آلپ بودند.
لو کوربوزیه در حدود سال ۱۹۰۷ به پاریس رفت و در آنجا در دفتر دو تن از معروفترین معماران آن دوره یعنی آگوست پره و پیتر بهرنز به مدت چند سال کار کرد. وی سپس به بالکان، آسیای صغیر، یونان و رم سفر کرد و نقاشیهای بسیاری از این سفر با خود به همراه آورد.
لو کوربوزیه در طی فعالیت حرفهای خود، استفاده از یکی از شاخصترین مصالح ساختمانی مدرن یعنی بتن را به نهایت زیبایی رساند و کارهای وی مورد تقلید جهانی قرار گرفت.
اصول معماری لو کوربوزیه:
در زمینه معماری لو کوربوزیه خانه را به عنوان ماشینی برای زندگی عنوان کرد، همانگونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت است. وی پنج اصل را در ساختمانهای مدرن معرفی کرد که عبارتند از:
۱- ستونها ساختمانها را از روی زمین بلند میکنند.
۲- بام مسطح و باغ روی بام
۳-پلان آزاد
۴-پنجرههای طویل و سرتاسری
۵-نمای آزاد، کفها و دیوارها به صورت کنسول
تناسبات طراحی:
لو کوربوزیه از یک شبکه مدولار با تناسبات طلایی برای طراحی پلان و نما استفاده میکرد و تناسبات و اندازههای بدن انسان را طبق مدل خودش درطراحی بکار میبرد. کالین رو در مقالهای با عنوان ریاضیات ویلای ایده آل در سال ۱۹۴۷ شباهتهای بین قسمتهای فضایی یک ویلای پالادیو را با سازه شبکهای یکی از ویلاهای لو کوربوزیه نشان داده است. گرچه هردو ویلا سیستم تناسب دهنده مشابهی دارند و از یک نظم ریاضی عالی پیروی میکنند، اما ویلای پالادیو شامل فضاهایی با اشکال ثابت و روابط متقابل هماهنگ است در حالیکه ویلای لو کوربوزیه، از طبقات افقی شامل فضاهای آزاد که توشط کف و شقف تاوهای تعریف میشوند، ساخته شده است.
َشهر سازی؟
لو کوربوزیه شهرهای آینده را شهرهایی تجسم نمود که از آسمانخراشهای عظیم و مرتفع تشکیل شده است . در هر یک از این آسمانخراشهای چند عملکردی ، حدود صد هزار نفر کار و زندگی خواهند کرد. در این ساختمانها ، آپارتمانهای مسکونی ، ادارات ، فروشگاهها ، مدارس ، مراکز تجمع و کلیه احتیاجات یک محله بسیار بزرگ فراهم است. ساکنان این مجتمعها ، از دود و سر و صدای ترافیک اتومبیلها به دور هستند و بجای آن از آفتاب و دید و منظر زیبا استفاده میکنند.
بر اساس این نظریه ، دو شهر مهم در دهه پنجاه میلادی ، طراحی و اجرا شد. یکی شهر چندیگار در هند بود که توسط خود لو کوربوزیه طراحی شد. برای طرح این شهر لو کوربوزیه از جدیدترین ظوابط شهر سازی و معماری مدرن که عمدتاَ خود او مسئول تبیین آنها بود ، استفاده کرد.
دومین شهری که توسط عقاید لو کوربوزیه طراحی شد ، شهر برازیلیا ، پایتخت برزیل بود که توسط لوچیو کوستا و اسکار نیمایر در سال ۱۹۵۷ طراحی شد. نمایر خود با لو کوربوزیه ، در طراحی ساختمان وزارت آموزش و پرورش برزیل در سال ۱۹۳۶ همکاری کرده بود.
همچنین ساختمان طراحی شده توسط نورمن فاستر ، معمار سبک های تک ، بنام برج هزاره توکیو ۱۹۸۹ در ساحل شهر توکیو را میتوان نمونه کاملی از برجهای چند منظوره نظریه لو کوربوزیه تلقی کرد.
آثار مهم لوکوریوزیه:
۱۹۱۲ – ویلای ژانره، فرانسه
۱۹۲۸ – ویلا ساووا، فرانسه
۱۹۳۱ – کاخ شوروی، روسیه
۱۹۳۸ – آسمانخراش کارتسین، ایالات متحده
۱۹۴۸ – خانه کراتکت، آرژانتین
۱۹۵۲ – ساختمان سازمان ملل، ایالات متحده
۱۹۵۴ – عبادت گاه رونشام، فرانسه
۱۹۵۶ – موزه احمدآباد، هندوستان
۱۹۵۶ – مجموعه ورزشی صدام حسین، عراق
۱۹۵۷ – موزه ملی هنر غرب، ژاپن
۱۹۶۰ – دیر سنت ماری، فرانسه
۱۹۵۸ – نمایشگاه فیلیپس بلژیک
۱۹۶۱ – مرکز هنرهای بصری کارپنتر دانشگاه هاروارد، ایالات متحده
۱۹۶۹ – کلیسای سنت پیر فرمینی،فرانسه
ویلا ساوا
پوآسی ویلایی ساخت به نام ویلا ساوا . این ویلا با وجود لو کوربوزیه بین سالهای ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰ در را دارا بود اما برخلاف خانه های قبلی لوکوربوزیه در محوطه وسیعی ساخته اینکه ۵ اصل مهم لوکوربوزیه شد که از خانه های دیگر مستقل باشد . مکان این خانه در دره رود سن در خارج پاریس بود که باوجود اینکه در میان طبیعت بود اما خارج از طبیعت ساخته شده بود و این خواسته صاحبخانه بود که دوست داشت خانه اش چشم انداز و دورنمایی وسیع داشته باشد و هیچ درخت یا پستی و بلندی زمین این دورنما را احاطه نکند . ویلا به شکل مکعبی است که روی چند ستون قرار گرفته اما مکعب کامل نیست بلکه در جانب جنوب شرقی و جنوب غربی قسمتی از آن برداشته شده تا نور آفتاب به داخل نفوذ یابد . درب اصلی خانه در قسمت شمال غربی است.
های کشویی دارد که در جهت افقی می توان آن ها را اتاق نشیمن ۱۴*۵ متر است که در ۲ جانب پنجره حرکت داد و باز و بسته کرد و جانب سوم رو به تراس است و درهای شیشه ای دارد که نیمی از آنها با اهرمک ساده ای باز و بسته می شوند. یک نوار در دیوار تراس به شکلی تعبیه شده که مناظر بیرون به صورت قاب شده به چشم می خورند .در این ساختمان لوکوربوزیه از رمپ هم استفاده کرده و در ۲ قسمت ساخته شده اند . یکی در داخل بنا و دیگری در امتداد دیوار خارجی تا تراس ادامه می یابد . از یک پله کان مارپیچی هم برای ارتباط طبقات استفاره کرده است .
ویلا ساوا در معنای واقعی نشان دهنده فضا-زمان است و مکعب کامل نیست بلکه از بیرون و درون آن قسمتی را برداشته اند و مقاطع آن بیانگر این مساله است که هر جزئی از آن در فضا نفوذ می کند .در این ویلا ایده دوگانه لوکوربوزیه (منطقی بودن و شاعرانه بودن ) به چشم می خورد . گرایش تندیس گرانه لوکوربوزیه در این ساختمان به صورت پله متجلی می شود.