سرانجام کمپانی Autodesk در NAB 2015 ویژگی های جدید نرم افزارهای ۳ds Max 2016 و Maya 2016 رو پس از کلی کش و قوس اعلام و منتشر کرد.
امسال بر خلاف سال های گذشته کمپانی اتودسک (autodesk) سنگ تمام گذاشته و ویژگی های جدید و کاربردی بسیار زیادی رو به برنامه ۳DS MAX اضافه کرده.در ادامه بررسی بعضی از این ویژگی ها می پردازیم.با میهن بنا همراه باشید.
بزرگترین بروزرسانی که ۳ds Max تاکنون داشته ! بله این جلمه ای هست که اتودسک ازش استفاده میکنه و اشاره داره به ویژگی MCG و خب همونطوری که فکرش رو هم میکردیم مهمترین اتفاق این نسخه افزوده شدن قابلیت Max Creation Graph هست. یک ابزار جدید node-base که در منوی جدید نرم افزار تری دی مکس یعنی Scripting اضافه شده و ازش بعنوان یک سیستم جدید جهت ساخت انواع آبجکت ها، اصلاح گر ها، افکت ها و … نام میبرند.
ابزار جدید XRef Renovations و همینطور پشتیبانی از سیستم رندرینگ Autodesk A360 یکی دیگه از ویژگی های جدید مکس ۲۰۱۶ بحساب میاد که از این پس شما میتونید درست همانند کاربران نرم افزارهای Revit و AutoCAD به این سیستم رندرینگ ابری دسترسی داشته باشید. اما ویژگی های جدید بخش رندرینگ به همینجا ختم نمیشه و میتونم به موارد دیگری هم اشاره داشته باشم مثل فعالسازی امکان ایجاد وقفه (Pause) در هنگام رندرینگ، تغییر پنجره Render Setup و امکان انتخاب موتور رندر Assign Renderer در قسمت بالای پنجره و همینطور افزوده شدن یک دوربین فیزیکال با نام Physical Camera که توسط کمپانی Chaos Group توسعه داده شده و تمامی اینها و بیشتر همگی در ۳ds Max 2016 در دسترس خواهند بود.
ویدئو : خلاصه ای از امکانات جدید نرم افزار :
لیستی از ویژگی های جدید ۳ds Max 2016 :
New Max Creation Graph
New XRef Renovations
Scene Explorer and Layer Manager improvements
New Physical Camera
New Iray and Mental Ray support
A360 rendering support (with subscription)
Alembic support
Camera Sequencer
Dual Quaternion skinning
OpenSubdiv support
Enhanced ShaderFX
Easier Revit and SketchUp workflows
Autodesk Translation Framework
Multitouch 3D navigation support
New Design Workspace and Template Systems
۳DS Max and 3DS Max Design are coming together
انیمیشن :
Camera Sequencer
با استفاده از این ابزار جدید شما می توانید داخل خود برنامه ۳DS MAX بر روی سکانس های خود کار کنید و حتی اقدام به ویرایش، برش و یا حذف سکانس ها کنید. همونطور که میدونید معمولا این کارها در برنامه های کامپوزیت انجام میشه و چون برای کار با این برنامه ها نیاز به رندر اولیه (حداقل با پائین ترین کیفیت ممکن) هست، باعث حدر رفتن زمان زیادی جهت رسیدن به نتیجه دلخواه میشه. افزودن این ویژ گی به برنامه ۳DS MAX باعث میشه که شما به راحتی بتونید یک صحنه رو با دوربین ها و سکانس ها مختلف رو داخل خود ۳DS MAX مدیریت کنید ! مطمئنا این خبر خیلی خوبی برای کارگردانان خواهد بود.
Dual Quaternion skinning
این قسمت داستان بیشتر مربوط میشه به مراحل ریگ و اسکین (Rig & skinning) کاراکتر. به طور پیش فرض برنامه چند روش برای اعمال اتوماتیک مدل بر روی اسکلت داره و باید گفت که این روش به نحوی دقیق ترین روش در انجام اینکار محسوب میشه. البته این روش اول در برنامه مایا استفاده شده و در حقیقت اتودسک این ویژگی رو از مایا به تری دی اس مکس انتقال داده! لازم به ذکره که معمولا حرفه ای ها کمتر از روش خودکار برای عملیات اسکین استفاده می کنن و ترجیچ میدن که به صورت دستی این کار رو انجام بدن
مدل سازی سه بعدی و ساخت تکسچر (Modeling and texturing) :
پشتیبانی از OpenSubdiv
با قابلیت جدید Opensubdiv که اولین بار در ۳ds max 2015 extension 1 معرفی شد، حالا شما می توانید با استفاده از کتاب خانه اپن سورس openSubdiv که توسط کمپانی پیکاسر ایجاد گردیده است در کار های خود استفاده نمایید. این کتابخانه جدید امتیاز استفاده موازی از پردازنده (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) را داشته و میتواند نتایج بسیار سریعتری را در viewport برای مدل های سنگین به همراه داشته باشد.
shaderFX پیشرفته
به نظر کمپانی اتودسک واقعا تصمیم داره که محیط node base رو به عنوان ویژگی ۳ds max معرفی کنه! در نسخه های اخیر ما شاهد محیط nod base در قسمت ویرایشگر متریال بودیم که با استتقبال خوبی از طرف کاربران مواجه شده بود. حال در نسخه ۲۰۱۶ ویژگی های بیشتری به این بخش افزوده شده و شما حالا میتونید با استفاده از انواع نود ها (node) متریال های پیچیده بسازید. شما میتوانید متریال های دستوری خود را با استفاده از انواع نود های الگویی همانند موج، نویز ، طرح آجری و… ایجاد نمایید. حتی امکان ایجاد نرمال مپ (normal map) با استفاده از تصاویر سیاه سفید نیز با استفاده از ابزار bump utility node میسر شده است.
رندر (Render) :
پیشتیبانی از رندر A360
پس از اجرای موفقتی آمیز تکنولوژی رندر ابری در برنامه Revit, autocad حال این ویژگی به برنامه ۳ds max 2016 نیز افزوده شده البته تنها برای کاربران با عضویت ویژه !
امکان Pause کردن و یا همون متوقف کردن رندر و ادامه مجدد توی انجین منتال ری میسر و فعال شده.
دوربین فیزیکال (physical Camera)
با همکاری کمپانی کی آس chaos از این پس ما می توانیم از امکانات فوق العاده دوربین فیزیکال در برنامه مکس استفاده کنیم. این دوربین امکان تنظیمات مربوط به سرعت شاتر، عمق، exposure و سایر امکانات دوربین های دنیای واقعی را در اختیار شما قرار می دهد و میتوانید تصاویر بسیار واقع گرایانه تری را به این وسیله ایجاد نمایید.
بهبود عملکرد mental ray و Iray
در نسخه جدید به نظر تغییرات عمده ای در بخش محاسبه نور توسط mental ray و Iray اعمال گردیده است و اتودسک وعده زیادی در زمینه رندرهای واقع گرایانه و بهتر را داده است
محیط کاربری
این هم یک حرکت انقلابی دیگر اتودسک برای هر چه بیشتر node base کردن ۳ds max !!! در این محیط جدید که تا حدی شبیه به محیط ویرایش متریال است، شما می توانید حتی مدل های دستوری مد نظر خود را ایجاد و ویرایش نمایید.
Scripting
دیگه خبری از منوی MaxScript نیست و جای اون منوی جدیدی اضافه شده بنام Scripting که گویا از این پس قراره شاه رگ اصلی تمامی اسکریپت نویسی ها در این نرم افزار باشه. اما این همه ماجرا نیست.در منوی Scripting جدای از گزینه های معمول بخش مکس اسکریپت، گزینه های جدیدی با عنوان Creation Graph به چشم میخوره که خبر از بوجود اومدن یک سیستم Visual Scripting جدید میده.
حالا دیگه نوبت به نرم افزار مایا میرسه و بد نیست که در ادامه نگاه کوتاهی هم به ویژگی های جدید Maya 2016 داشته باشیم. ویژگی های جدید مایا ۲۰۱۶ شامل چند بخش میشه مثل توسعه های بسیاری خوبی که بر روی ابزار فوق العاده این نرم افزار یعنی Bifrost صورت گرفته. همینطور افزایش سرعت و کارایی در Viewport برای محیط های دارای کارکترهای ریگ شده، افزوده شدن ابزارهای جدید در زمینه Sculpting، افزوده شدن ابزار جدید Delta Mush Deformer و البته تغییرات ظاهری که در محیط کاربری این نرم افزار بوجود اومده از دیگر ویژگی های Maya 2016 محسوب میشه.