در حال حاضر تحقیقات بسیاری در زمینه ی تاثیر طبیعت بر محیط کاری و زندگی انسان حتی در مقیاس کوچک یک گلدان صورت گرفته است، ایده اصلی طراحی این پلاک مسکونی با توجه به موقعیت قرارگیری آن در منطقه ی باغ گلشن (باغ عفیف آباد شیراز) و باغ های میوه ی اطراف منطبق بر ضوابط و قوانین منطقه، با محوریت انسان و توجه به اقتصاد،اجتماع، و محیط زیست بوده است.
زمین این پروژه به ابعاد ۱۱ متر عرض و ۲۶ متر طول بر اساس ضوابط M3 میباشد که %۶۰ از سطح زمین در قسمت شمالی قابل ساخت بوده و طبقات فوقانی ۱.۲ متر از طرف جنوب و ۰.۶ متر از طرف شمال امکان پیشروی دارند. این خانه برای سه خانواده طراحی گردید و از همان ابتدا تصمیم بر انتقال واحدهای مسکونی به روی پیلوت (هر طبقه یک واحد ۱۷۰ متری) و اختصاص همکف به پارکینگ و انباری، پیش فضای ورودی،موتورخانه و یک دفتر کار ۴۰ متر مربعی گرفته شد. عدم جانمایی پارکینگها در طبقه زیرزمین موجب نجات فضای سبز حیاط و درختان قدیمی آن گردید که در صورت تأمین پارکینگ در زیرزمین میبایست به محوطه حیاط پیشروی میکردیم. هر واحد مسکونی بر اساس نیازها، سلایق و سبک زندگی مالکانش طراحی گردید و با بررسی کوچکترین عادات رفتاری سعی شد پلان هر واحد متفاوت و هماهنگ با نیازهای ساکنانش باشد. این تفاوت در نمای خارجی هم نمود یافت تا حجم ساختمان(متفاوت از آپارتمانهای رایج، با مدولهای تکرار شونده) حاکی از گوناگونی سبک زندگی ساکنان هر واحد باشد.
نور و تهویه
پنجره یکی از مهمترین عواملی است که سهم قابل توجهی در شکل دادن به نمای خارجی بنا و انتقال ویژگیهای معماری دارد و چنانچه از ویژگیهای بستر پروژه تبعیت نماید میتواند در خلق هویت معماری بومی هر منطقه مؤثر باشد. با توجه به سابقه سکونت ۳۰ ساله کارفرمایان در این پلاک مسکونی و تجربه قبلی، یکی از اصلی ترین نکاتی که از ابتدا مورد تأکید قرار گرفت، ابعاد بازشوها برای کنترل نور و صدا بود که نقش پنجره ها را بسیار پررنگ می نمود.
با توجه به جهتگیری پلاک در جهت شمال شرقی- جنوب غربی، فضاهای داخلی ساختمان که نیاز به نور طبیعی داشتند در مجاور پوسته خارجی (سه خواب در شمال و آشپزخانه و نشیمن در جنوب) و فضاهای خدماتی مانند سرویس بهداشتی و حمام و جعبه پله و آسانسور در فضای میانی قرار گرفتند.
توجه به مصالح دیوارها (لیکا با ضریب حرارتی ۱.۹ w/m2k و میزان کاهش صوت ۴۳ db) و به حداقل رساندن بازشوها به همراه سه جداره کردن پنجره ها (یک لایه لمینت و ۱۲ میلیمتر گاز آرگون) و همچنین قرارگیری کمدها به عنوان عایق صوتی و حرارتی در جداره شمال شرقی ساختمان، فضای اتاق خواب ها را از آلودگی صوتی محافظت نمود.
با طراحی پنجره ها به صورت عمودی و عقب نشینی آنها از بر نما به عمق ۷۰ سانتی متر و نصب لوورهای عمودی چوبی، از شدت تابش مستقیم آفتاب شرق به داخل اتاقها کاسته شد و فضایی سبز مختص هر اتاق پدید آمد تا نیاز انسان به ارتباط با طبیعت را پوشش دهد و حس زندگی را برای هر فرد در کوچکترین فضای زیستی (اتاق) فراهم سازد و منظرهای جذاب برای رهگذران به ارمغان آورد.
در جبهه جنوبی تأمین نور به وسیله بازشوها به دو طریق ایجاد گردید. در طبقه اول با توجه به ارتفاع گیاهان موجود، پنجره اصلی روبروی درخت گردو و درختان صنوبر واقع شد تا به صورت طبیعی در زمستان (فصل برگریزان) و در تابستان (فصل سبز) میزان نور ورودی به فضای داخلی کنترل و سبزی درختان چشمانداز زیبایی در فضای داخلی به همراه داشته باشد. در طبقات دوم و سوم با ایجاد فضاهای سبزی در مرکز نمای جنوبی نور به صورت غیر مستقیم به فضاهای پیرامونی هدایت میشود که با لوورهای متحرک چوبی میزان آن در فصول و ساعات مختلف قابل تنظیم است.این فضا به عنوان هسته اصلی فضاهای عمومی و با امکان تنظیم نور ورودی به ساختمان علاوه بر خلق فضایی نیمه باز جهت نشستن، چشمانداز سبزی را برای فضای داخلی و فرم خارجی ایجاد مینماید.
راه پله
با توجهی خاص به طراحی راه پله و عدم استفاده از جزئیات اجرایی مرسوم (اجرا با مصالح بنایی) پله ها به صورت صفحات نازک فلزی با فاصلهای ۱۰ سانتی متری از بدنه ها پیش بینی گردید تا در هر پاگرد به جای محدود شدن دید به صفحات مورب زیرپله وسعت دید بیشتری فراهم شود و نور و هوا در درون جعبه پله به حرکت درآیند. قسمتی از سقف راه پله و کف پاگردها شیشه های در نظر گرفته شد تا نور به پایین ترین طبقه هدایت گردد و در ساعات مختلف روز حرکت پرتوهای خورشید بر روی دیواره راه پله، فضای مرده آن را به فضایی پویا تبدیل کند. عمده سطح دیواره راه پله سرامیک ۶۰×۱۲۰ سفید انتخاب گردید تا نور را به طبقات زیرین منعکس نماید.
با تعبیه بازشویی بر روی سقف شیشه های در فصول گرم امکان تبدیل راه پله به یک بادخان میسر میباشد تا هوای درجه ۲ واحدها (که به وسیله مکانیکی خنک گردیده و یا از طریق بازشوها وارد ساختمان شده) از لا به لای فضای خالی راه پله به بالاترین ارتفاع ساختمان انتقال یابد و با فشار منفی حاصله از دیواره شمالی خارج گردد و باعث تهویه بهتر واحدها و راه پله گردد.
سازه
اسکلت اصلی ساختمان، فلزی در نظر گرفته شد تا ضمن تسریع عملیات اجرایی با توجه به سایز و ابعاد ستون ها در فضای داخلی مزاحمتی ایجاد نگردد. در سقفها از تیرچه های فلزی کرومیت (به دلیل وجود دهانه ۷۷۰ عرضی) با قالب ۶۰ سانتی متری پلی استایرن استفاده شد و موقعیت دقیق تیرچه ها در نقشه های معماری جانمایی گردید تا داکت های تأسیساتی مابین آنان قرار گیرند. همچنین بادبندهای عرضی به دیواره های اطراف جعبه پله منتقل گردید تا در نمای شمالی و جنوبی مزاحمتی ایجاد نگردد.
تأسیسات
جهت گرمایش پکیج و رادیاتور در نظر گرفته شد و سیستم سرمایشی پروژه متناسب با هوای خشک شیراز کولر آبی سلولزی انتخاب گردید تا رطوبت و برودت مورد نیاز را فراهم سازد. لوله های انتظاری به پشت بام جهت نصب آب گرمکن های خورشیدی به منظور تأمین آب گرم مصرفی هر واحد هدایت شد و همچنین اطراف کولرهای آبی شبکه های فلزی با پوشش نی خیزران جهت سایه اندازی بر روی کولرهای آبی با جانمایی نصب سلول های خورشیدی، جهت تأمین برق روشنایی مشاعات پروژه پیش بینی گردید.
مصالح
انتخاب مصالح بومی در اولویت انتخاب ها قرار داشت و عموم مصالح به کار رفته در پروژه به جز موارد معدودی که نمونه داخلی نداشت، محصول ایران میباشند. حرکت به سمت انتخاب مصالح داخلی به دلیل زمان شروع اجرای پروژه و مصادف شدن با تحریم ها و با بالارفتن قیمت ارز و کم شدن محصولات خارجی در کشور بود که از یک سو به اقتصادی شدن پروژه بسیار کمک نمود و از سوی دیگر عاملی جهت تجربه گزینه های جدید گردید.
اصلی ترین مصالح به کار رفته در نما، دیواره محوطه و طراحی دکوراسیون داخلی، سنگ کوبیک (کیوبیک) گرانیت در هم میباشد که سنگی است ضایعاتی از آخر قله سنگهای گرانیت که پس از برش و تولید سنگ پلاک و یا خرده سنگهای معدن به قطعات ۱۰×۱۰×۱۰ شکسته میشود و عمدتأ در کف سازی محوطه های تاریخی و یا پارک ها مورد استفاده قرار میگیرد.
اطلاعات عمومی خانه آپارتمان ۱۴۴
نام پروژه: خانه آپارتمان۱۴۴
مکان: شیراز، بلوار بعثت، کوچه ۳۷، پلاک ۱۴۴
معماران: علی سوداگران، نازنین کازرونیان
طراحی داخلی: نازنین کازرونیان
همکاران طراحی: محمد امین زنده شاهوار، رویا صیرفی
سال: ۱۳۹۴
مساحت زمین: ۲۶۸ مترمربع
نوع: مسکونی
مهندس سازه: سلمان رستمی
مهندس تاسیسات: امین محکمی
مجری پروژه: علی سوداگران
کارفرما: غلامرضا سوداگران
عکاس : پرهام تقی اف
گالری :
۱۴۴ House Apartment / Ali Sodagaran + Nazanin Kazerounian
Architects: Ali Sodagaran, Nazanin Kazerounian
Location: Shiraz, Fars, Iran
Project Year: 2015
Photographs: Parham Taghioff
Interior Designer: Nazanin Kazerounian
Collaborators: Amin Shahvar, Roya Seirafi
Structure: Salman Rostami
Installations: Amin Mohkami
Construction management: Ali Sodagaran
From the architect. The main idea of designing this house has been supplying the primary requirements of beneficiaries and reflect the beauty of the nature into the interior spaces according to its placement position. It is situated in Golshan garden (Afif abad garden) zone which located in downtown of Shiraz city. The project tried to reload the prior repeating paradigms, and also In accordance with the criteria and the rules of region with a focus on human and attention to economy, society and the environment, impact on the urban environment. Each choices in this project has been passed from three filters of economy, society and environment and put its influence on the project.
The land area of this project is 268 m2 (11m × ۲۶m). The maximum amount of surface occupation of ground floor is 60% of the land which built in its north part. The upper floors could have add 1.2m to the south and 0.6 to the north. This house has been designed for three families and from the beginning decided to start housing units (one unit per floor, 170 meters) from the first floor and allocated the ground floor to the parking lot, the entrance space, warehouses, and an office. Non-locating the parking in the basement floor saves green space of the yard and its old trees.
Each residential unit designed according to the needs, tastes and lifestyle of its owners. By examining the smallest behaviors of residents every single plan is consistent with the needs.This difference was also found on the exterior facade that the building volume (different from conventional apartments, with repeated modules) indicative variety of lifestyle of residents per unit.
According to the plaque orientation which is north-east to south-western, interior spaces that needed natural light located adjacent to the outer shell (three sleeping rooms and living in the north and south) and service spaces such as the bathroom and stairs and boxes elevators were in the middle.
Attending to the materials of the walls (clay with thermal coefficient of 1.9 w / m2k and noise reduction 43 db) and minimizing windows with triple glazing windows (a laminated layer, 12 mm argon) and also locating lockers as acoustic and thermal insulation on northeastern wall of the building, protected bedroom space from noise pollution.
Vertical design of windows and withdraw them from the front to a depth of 70 cm and installation vertical wooden louvers, reduced the intensity of direct sunlight into the East rooms. So a green space for every room appeared that satisfy peoples need to connect with nature and provides a sense of life for each person in the small-space living (room) and also brought an interesting view to passers-by.
In the southern side providing light by the openings were created in two ways.On the first floor, according to the height of existing plants, the main window located in front of the walnut and poplar trees naturally control the amount of light entering to the internal space in winter (leaf-off season) and in summer (green season) and the trees make a beautiful view for the internal place. In the second and third floors with providing green spaces in the center of the southern facade Indirect light driven to the peripheral spaces with wooden movable louvers which are adjustable in different seasons and hours of the day.
This space created the half-open space to sit as the core of public spaces with the possibility to adjust the light coming into the building in addition it provides green view for the interior spaces and exterior form.
Stair case:
With special attention to the design of the staircase and the non-use of traditional executive details Stairs as metal thin plates with a distance of 10 cm from the body was predicted to provide more viewing area and light and air inside the stair case to circulate.
Part of the staircase ceiling and also the stops of stairs made by glass to guiding light to the lowest floor and in different hours of the day movement of the sun’s rays on the wall of the staircase, make dead space to dynamic space. Staircase wall covered by 60 × ۱۲۰ white ceramic was chosen to reflect the light to the lower floors.
Preparing an opening on the glass made ceiling make it possible to convert a staircase to a Badkhan in the summer. Second grade air of the units (that has been cooled by mechanical means or through openings into the building) transferred from the empty space of staircase to the highest height of building and with the resulting negative pressure exit from the northern wall, and make better ventilation of the units and the staircase.
Material:
The main material used in the façades and interior design is cubic granite stone which is made from waste rock of the granite stones that broken into 10 × ۱۰ × ۱۰ pieces after cutting the stone and producing plaque stone or debris in the mine and mainly used as historic areas or parks flooring.
According to the green approach of the project the contrasts of the cubic stone texture with the urban rigid body seems so appropriate and Mix of different kinds of granite (Natanz, Khoram dareh, Shaghayegh, etc.) also helped to create the random color range and organic texture and link it easy to build artificial green cover.