معماری مدرن بر ضد تزئینات و جزئیات تزئینی شورش کرد؛ اما ما به این جزئیات و تزئینات نیازمند بودیم و علاقه داشتیم تا فضای زندگی خودمان را پرکارتر بسازیم. به این ترتیب شورشی بر علیه معماری مدرن پا گرفت که چند دهه بعد از ظهور نهضت مدرن در معماری، تحت عنوان دورهی گذر از مدرن یا همان پسامدرن، دوباره خیلی چیزهای معنایی یا جزئیات به ظاهر بیارتباط با عملکرد بنا را به معماری اضافه کند. اما واقعیت آن است که نهضت مدرن آنقدر توانا و ویرانگر بود که سابقه و تواناییهای سنتی در معماری را که منجر به ساخت جزئیات پرکار میشد، از عرصه معماری حذف کند و استادکارهای قدیمی این هنرها را به انزوا بکشاند؛ آن طور که حالا با گذشت زمانی اندک از آغاز این جریان ما حتی اگر هم بخواهیم دیگر نمیتوانیم به درستی جزئیات تزئینی پرکار و کاملی را مانند بناهای سنتی پیاده کنیم.
به این ترتیب دو رویکرد برای پاسخگویی به این نیاز معطل به وجود آمد. یکی خلق جزئیات و تزئینات جدید که جمله براساس فرآیندهای طراحی دیجیتال و به مدد دقت ابزارهای ساخت نسل جدید ممکن شده است و البته منتقدانی سنتی دارد که آن را به فقدان روح و حس و حال و ماشینی شدن زیاد متهم میکنند، و دیگری استفاده از متریالها و عناصر طبیعی که در خود جزئیات و تزئینات شگفتانگیزی دارند! امروزه سنگهای طرحدار -که هزینه کمی هم به ما تحمیل نمیکنند- به عنوان بافتهایی طراحی شده در دل معماری به کارگرفته میشوند.
منبع : freshome
ترجمه : یانون دیزاین