شاید در بسیارى از تصاویر که مشاهده میکنید قرابت و نزدیکى بسیارى با معمارى سنتى ایران احساس کنید که بى دلیل هم نیست. به طور کلى کشور هاى عربى قبل اسلام داراى هویت معمارى خاصى نبودند و در مقابل آن، معمارى ایران در این دوران به بلوغ رسیده بود و یکى از پیشرفته ترین، فنى ترین و زیباترین سبک هاى معمارى را ارائه کرده بود که متاسفانه تعداد کمى ازین بناهاى فاخر و باشکوه در حال حاضر باقى مانده اند، بعد از اسلام و بعد از حمله اعراب به ایران، سبک معمارى ایرانى به طور گسترده اى وارد کشورهاى عربى و شمال افریقا شد که بعدها به نام سبک معمارى اسلامى بروز کرد و در واقع میتوان گفت معمارى اسلامى ریشه هاى اصلى خود را از معمارى سنتى ایران میگیرد…
کشور مراکش نیز تحت تاثیر معمارى اسلامى، بناهاى باشکوه بسیارى را ساخته است و این روند تا امروز ادامه دارد و در حالى که بناهاى تاریخى ایران در حال فرسایش و فراموش شدن هستند و سازه هاى مدرن جاى آنها را میگیرند، در کشور مراکش همچنان بناهاى زیادى با المان هاى معمارى اسلامى ساخته میشود که البته تلفیقى بین معمارى مدرن و معمارى سنتى است و این سبک را به عنوان یکى از جاذبه هاى توریستى خود معرفى کرده است و سالانه گردشگران بسیارى براى تجربه چنین فضاهایى به این کشور سفر میکنند…
مجموعه تصاویرى که براى شما انتخاب کرده ایم پروژه هاى اخیر چهار طراح مراکشى (گروه طراحى میمار، نبیل ریاز، امین الحمودى، کنان عثمان) است که البته داراى تم و رنگ و طرح هاى متفاوت هستند. شاید زیباترین طراحى در بین پروژه ها، پروژه اول باشد که با تم سفید و فیروزه اى و استفاده از قوس هاى سنتى انجام شده است که البته ظاهرى مدرن دارد و بسیار ظریف و زیبا کار شده است و تلفیقى از معمارى اسلامى و مدرن را ارائه داده است.