فروشگاه بی نام اثر مشترک علی دهقانی ، علی سلطانی وعاطفه کرباسی است که در نجف آباد اصفهان در محله ای با بافت قدیمی اجرا شده است.ساختمان مورد طراحی میبایست فضای درونی خاص و به دور از فضاسازی متداول داشته باشد، به علاوه کارفرما هیچ ایده ای در مورد انتظارش از فضای موجود و آنچه قرار است به فروش برساند؛ نداشت!
همانطور که معمار این پروژه، علی دهقانی شرح میدهد: تجربه طراحی فروشگاهی بدون کاربری خاص، یک مورد استثنایی است. ملک آقای حمیدی کارفرمای این پروژه ابعاد و اندازه ای منحصر به فرد داشت.
ساختمان مورد طراحی میبایست فضای درونی خاص و به دور از فضاسازی متداول داشته باشد، به علاوه کارفرما هیچ ایده ای در مورد انتظارش از فضای موجود و آنچه قرار است به فروش برساند؛ نداشت!
به همین دلیل کار طراحی دشوارتر میشد. اما این همه ماجرا نیست، محیط و بافت بی نظم احاطه کننده این پروژه، محدودیت ارتفاع برای ساخت و محدودیت اقتصادی پروژه همه باید مورد ملاحظه قرار میگرفت.
ما زمین پروژه را از وسط در محور شمال-جنوب تقسیم نمودیم که به چهار نیم طبقه مجزا قسمت شد و به دلیل محدودیت ارتفاعی تصمیم بر آن شد که قسمت اعظم ساختمان درون زمین ساخته شود.
لایه های مختلف کف طبقات میبایست بوسیله مسیر حرکتی روان و دید بصری، توجهات را جلب می نمود و به دلیل به صرفه بودن اقتصادی، روان بودن مسیر حرکت تنها از طریق اجرای پلکان امکان پذیر میشد و به همین دلیل این پله های کم ارتفاع برای طرح مورد توجه واقع شد تا حس مناسب حرکت و حضور در نقاط متنوع در تمام مسیر تا پشت فروشگاه که هدف پروژه بود را ارائه نمایند.
این هدف که توسط یک نمای بسیار عمیق و گسترش یافته که از ورودی شروع میشد و تا تمام سطوح مجموعه ادامه داشت بوقوع پیوست که توسط حضور خطوط پر رنگ در پس زمینه ساده و تک رنگ فروشگاه و مسیر این خطوط نور که باعث ایجاد حجم عظیمی از نور شناور از بام تا طبقات زیرین ساختمان میشد، تقویت گشت.
شکست هایی که در محور و کناره پلکان صورت گرفته باعث از بین رفتن تفاوت حسی ناشی از وجود دیدهای مختلف میشود.
به گزارش معماری نیوز، کارفرما نمیدانست که آیا یک یا چند فروشگاه خواهد داشت ولیکن توسط تقسیم زمین، وی شانس داشتن ۴ واحد مختلف را پیدا نمود.
ما همچنین حضور پارتیشن های ضروری در کنار پیاده رو را به وی گوشزد نمودیم، و در مواردی که یکی از واحد ها بسته باشد بقیه به فعالیت خود ادامه دهند.
کارفرما معتقد بود نقطه قوت پروژه این است که هنگامی که مشتری برای خرید وارد مجموعه میشود حداقل قادر است از دو طبقه دیگر نیز بازدید به عمل آورد ولیکن علیرغم ارتباط عمیق بصری، هر سطح از دیگری نیز کاملا مجزا است.
فاکتور بسیار مهمی که مفهوم اصلی نمای خارجی را شکل داد، محل قرار گرفتن زمین بدون در نظر گرفتن بنای تاریخی مسکونی روبروی زمین بود که این پروژه با آن مواجه شد، زمین در محله ای واقع شده که فعالیت ساخت و ساز در آن بدون توجه به چهره زشتی که این فعالیت ها به این ناحیه از شهر میدهد به شدت در جریان است و بیش از آن این بنای قدیمی نیز متعلق به کارفرمای همین پروژه است.
بعد از گفتگو با کارفرما تصمیم بر آن شد بنای تاریخی به حال خود باقی بماند و بعد از احداث ساختمان جدید فروشگاه، یک ارتباط دوجانبه میان معماری این ساختمان ها برقرار گردد.
نمای شفاف شیشه ای فروشگاه و انعکاس ساختمان قدیمی روبرو در بدنه فروشگاه و تماشای تصویری واضح از بنای قدیمی از درون فضای فروشگاه همه قسمتی از این سناریوی طراحی بودند.
تصویر از درون این قالب مدرن و پر رنگ قابل مشاهده است و میتواند رکود فضا و محیط را کمرنگ یا نابود گرداند و محیطی شاد و پر نشاط به شهر اهدا بنماید ولو اینکه به کار بردن سازه فولادی برای این طرح بسیار مناسب بود اما به دلیل محدودیت اقتصادی و عرف معمول در منطقه استفاده از سازه بتنی مورد انتخاب قرار گرفت.
نقشه هاا
آقای حمیدی هم اکنون صاحب فروشگاهی است که می تواند در تصمیماتی که او در آینده باید اتخاذ نماید الهام بخش وی باشد.
معماران: علی دهقانی، علی سلطانی، عاطفه کرباسی
موقعیت: نجف آباد، ایران
مساحت: ۷۹۴ متر مربع
سال: ۲۰۱۲
عکس: فرشید نصرآبادی
English version :
No Name Shop / Ali Dehghani, Ali Soltani & Atefeh Karbasi
Architects: Ali Dehghani, Ali Soltani, Atefeh Karbasi Location: Najafabad, Iran Area: 794 sqm Year: 2012 Photographs: Farshid Nasrabadi The design experience of a shop without a specific application was a special one. The property of Mr.Hamidi who was the employer of the project had a unique dimension. This property required a unique and out of ordinary insight. In addition to all that the employer had no idea what he was going to expect from the available space and what he wanted to sell. For that matter, this made the job difficult. But it wouldn’t end here. the observable chaotic surroundings of the project, the height limitation due to the location of the property and economic limitation had to be taken into consideration.We cut the project property from the middle on the north-south axis and was divided into 4 separate half-level and floor. Because of the height limitation, we decided to build mostly the building into the ground. The different layers of the floor levels had to get the attention by the fluidity and visual fluency. Due to the cost effectivity, this fluency could only be achieved by the implementation of the stairs. This low steps was considered for this design. providing proper sense of movement and presence in variety of points all the way to the back of the shop were important goals of the project.This goal was achieved by providing a very deep and expanded view starting from the entrance of the complex towards all levels, the presence of colorful lines on a simple background and single color of the store,The direction of the lines provide great volume of lights flowing from the top to the lower levels. The breaks formed on the axis and side of the stair eliminated the indifference feelings of the design by creating variety of viewsThe employer was in doubt either to have one or several shops. By cutting the available land we gave the chance of having 4 different sate-section. We even introduced the necessary partitions next to the walk-ways, in case one section needed to be closed down while the others kept their activities. The employers wanted to commission two sections first to see what happens in the future. The employer believes that this is the strong point of the project where customers can go with their shoppings and are able to see at least two more levels. In spite of having deep visual connections, the levels are separated from each other.Of the most important factors formed the original concept in the outside view was the location of the property except a historic residential facing our project, the properly was located in an area where there are construction activities is full swing. It goes without saying that these activities give very ugly sights in the public areas of the city. Moreover the historic residence is owned by the employer of the project. After some discussions with the employer, It was decided to maintain the historic residence and after reconstruction of the building to create a mutual communication in the architectures of the buildings. The clear and glazing face of the store and the historic building reflection on the body of shop ,Viewing a clear image of this building from inside of the shop is part of unified dialogue created in the design. The image is viewed through a modern and colorful frame. This could seduce or eliminate the dullness of the environment and give out an exhilarated and joyful environment to the city.Even though a steal structure was very suitable for such design but due to economic restrictions and normal practice in the region, a concrete structure was chosen.Now Mr.Hamidi owns a shop that can inspire him in the decisions he has to make in the future.