در این آموزش کوتاه قصد داریم تا به شما نحوه ساخت یک bump map واقعی رو یاد بدیم.با این روش شما هر bump /displace map که دلتون بخواد می تونید بسازید.
مرحله ۱ :
ابتدا یک cirlce spline در نمای front نرم افزار بوجود آورید.سپس دو تا نقطه ی cirlce spline را انتخاب کنید و بر روی ابزار break کلیک کنید تا شکل ما به دو قسمت تبدیل بشه.[divider][divider]
مرحله ۲ :
حالا قسمت پایینی را انتخاب کنید و همانند شکل زیر به سمت راست انتقال دهید.حالا این دو کمان رو با استفاده از نقطه ی وسطی به یکدیگر وصل کنید تا به یکی line واحد بشه.[divider][divider]
مرحله ۳ :
حالا مرحله ۲ را چندین بار تکرار کنید تا به شکلی شبیه زیر برسید.[divider][divider]
مرحله ۴ :
حالا با استفاده از ابزار clone instance از شکل ایجاد شده کپی بگیرید (البته به صورت instasnce) و سپس با ابزار rotate مطابق شکل این اشکال رو در کنار هم قرار دهید.[divider][divider]
مرحله ۵ :
در این مرحله یکی از spline ها را به دلخواه انتخاب کنید و به modify planel بروید و سپس دو گزینه enable in renderer و enable in viewport را فعال کنید.[divider][divider]
مرحله ۶ :
حالا یک دوربین به صورت عمودی در بالای مدل بوجود اورید و از طریق modify panel گزینه ی orthographic projection را انتخاب کنید.سپس مطابق شکل بیشترین و کمترین مقدار رو اندازه گیری کنید. برای اندازه گیری می تونید از قسمت create>helpers>tape اقدام کنید.[divider]
مرحله ۷ :
حالا به camera view برید و سپس با استفاده از پارامتر FOV مقدار دید را تغییر دهید.
مرحله ۸ :
حالا به rendering>render>render elements بروید و سپس با استفاده از دکمه ی add ، zdepth را به لیست اضافه کنید.حالا مقدار بیشترین و کمترین (max و min) رو کا اندازه گیری کردید ، در محل مربوطه وارد کنید.(مطابق شکل عمل کنید)[divider][divider]
مرحله ۹ :
بعد از رندر نتیجه شما باید به صورت سیاه و سفید باشه که از این map شما می تونید برای displace و bump استفاده کنید. همچنین شما می تونید با مقادیر zmax و zmin بیشتر بازی کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.[divider][divider]
براتون آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم از این آموزش استفاده کرده باشید.
منبع : evermotion
ترجمه : persianvray
2 Comments
mahdis
خیلی خوب بود
ناشناس
damet garm bazam amozesh bezarid