رساله فرهنگسرای موسیقی نام مطلبی ست که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.این رساله به معرفی فرهتگسرا با موضوع موسیقی در پنج فصل می پردازد.
چکیده :
توسعه فرهنگی امری است حساس ، خطیر ، چرا که یکی از اساسی ترین زیر ساخت های توسعه محسوب می شود .با توجه به اهمیت موضوع و نیاز به توسعه فرهنگی در جامعه حال حاضر ما ، ضرورت ایجاد مراکز فرهنگی به روشنی قابل درک دریافت می باشد . مطالعات معماری در نهایت می کوشد . تا آثار خود را در طراحی متجلی سازد و اساسا هدف از انجام مطالعات ایجاد زمینه های مناسب ذهنی و افزایش آگاهی های موثر در طراحی است . در مطالعات این پروژه سعی بر آن خواهد بود که دو زمینه اصلی موثر در طراحی ، تجزیه و تحلیل شوند ، اول زمینه های ذهنی و دورنی و دوم زمینه های بیرونی و اطلاعات لازم برای طراحی فیزیکی ، مرکز فرهنگی مورد نظر مجموعه ای پویا و زنده خواهد بود ، به عنوان مثال شامل فضا های آموزشی (آموزش موسیقی و …) آمفی تئاتر و فضا های نمایشگاهی ، رستوران ، کتابخانه ، اداری ، خدماتی و… خواهد بود . در این گونه مراکز فرهنگی ، جوان و بطور کلی همه افراد جامعه می توانند اوقات خود را بگذرانند این مرکز به گونه ای طراحی خواهد شد ، که بطور همه جانبه در بر انگیختن روحیه کشف و ابداع و خلاقیت در جوانان موثر بوده و نهاد فرهنگ حوزه نفوذ خود باشد. مسئله فراغت و پر شدن اوقات فراغت با برنامه های ویژه فرهنگی و هنری مورد علاقه جوانان یکی از علل بوجود آمدن مراکز فرهنگی و هنری در دوره معاصر بوده اند از این رو ر مطالعه به این مباحث نیز پرداخته شده است.
فصل اول رساله فرهنگسرای موسیقی :
چکیده : ۱
اهداف تحقیق : ۲
مقدمه : ۳
۱-۱: تعریف فرهنگ.. ۴
۱-۲- تعاریف دیگر فرهنگ.. ۷
۱-۳- فرهنگی شدن. ۷
۱-۴- فرهنگ عام ۸
۱-۴- فرهنگ عام ۹
۱-۵- فرهنگ خاص.. ۱۱
۱-۶- خرده فرهنگ.. ۱۲
۱-۷- فرهنگ مادی و فرهنگ معنوی. ۱۳
۱-۸- فرهنگ و شخصیت. ۱۴
دید کلی. ۱۴
۱-۹- تاثیر فرهنگ روی شخصیت. ۱۵
۱-۱۰- تغییر فرهنگ و شخصیت. ۱۶
۱-۱۱- فرهنگ ، تعلیم و تربیت و شخصیت. ۱۶
.۱-۱۲- فرهنگ پذیری. ۱۷
۱-۱۳- روانشناسی شخصیت. ۱۸
۱-۱۴- نگاه اجمالی. ۱۸
۱-۱۵- شخصیت از دیدگاه مردم ۱۹
۱-۱۶- شخصیت از دیدگاه روانشناسی. ۱۹
تعریف موسیقی-۱۷-۱ ۲۳
-۱۸-۱دوره محاکات. ۲۶
-۱۹-۱دوره روایت. ۲۷
-۲۰-۱دوره ظلمت زبان در موسیقی. ۲۸
-۱: تعریف فرهنگسرا۲. ۲۸
۲-۱-۱ : وظایف و عملکرد های فرهنگسرا ها : ۲۹
چگونگی و زمان پیدایش موسیقی-۳-۱-۲. ۳۱
موسیقی و نمایش های محلی -۴-۱-۲. ۳۲
موسیقی اصیل ترکی -۵-۱-۲. ۳۵
آواز مثنوی -۶-۱-۲. ۳۶
فصل دوم رساله فرهنگسرای موسیقی :
شناخت استان و شهرستان زنجان. ۳۹
۱-۱-۲ موقعیت جغرافیایی استان زنجان. ۳۹
۲-۱-۲ اوضاع کلی اقلیمی و آب و هوایی. ۳۹
۳-۱-۲ کوه ها و رود ها ۴۰
۴-۱-۲موقعیت جغرافیایی و تقسیمات کشوری شهرستان زنجان. ۴۲
۵-۱-۲ بررسی آمار و ارقام جمعیتی شهرستان زنجان. ۴۳
جدول جمعیت کشور به تفکیک استان در استان زنجان. ۴۳
۶-۱-۲ تاریخچه شهر زنجان. ۴۳
۷-۱-۲ بافت شهر زنجان. ۴۶
۲-۲ بخش دوم: شناخت اقلیم و معماری اقلیمی زنجان. ۴۷
۱-۲-۲ اقلیم. ۴۷
۱-۱-۲-۲ تقسیمات اقلیمی در ایران. ۴۸
۲-۱-۲-۲ اقلیم سرد(کوهستانهای غربی) ۴۹
۲-۲-۲ فرم ساختمان و اقلیم. ۴۹
۳-۲-۲ تابش آفتاب و انرژی حاصل از آن در جهت های مختلف جغرافیایی. ۵۰
۴-۲-۲ سطوح قائم. ۵۰
۱-۴-۲-۲دیوارهای جنوبی. ۵۰
۲-۴-۲-۲دیوارهای جنوب شرقی و جنوب غربی. ۵۰
۳-۴-۲-۲ دیوارهای شرقی، غربی و شمالی. ۵۱
۵-۲-۲سطوح افقی. ۵۱
۶-۲-۲ سطوح شیب دار ۵۱
۳-۲شرایط اقلیمی شهر زنجان. ۵۲
۱-۳-۲دما و رطوبت هوا ۵۲
۲-۳-۲ بارش و دما ۵۴
نتیجه : ۵۴
۳-۳-۲ تابش.. ۵۵
۴-۳-۲ باد ۵۶
۴-۲ نتیجه گیری معماری اقلیمی شهر زنجان. ۵۷
۱-۴-۲ فرم مطلوب ساختمان در شهر زنجان. ۵۹
۲-۴-۲ جهت استقرار ساختمان. ۵۹
۳-۴-۲طراحی اقلیمی سایت: ۶۰
۴-۴-۲ اندازه پنجره ها و سایبانها ۶۰
۵-۴-۲ فرم بام ساختمان. ۶۰
۶-۴-۲ مصالح ساختمانی و رنگ سطوح خارجی. ۶۱
۳-۱- مجموعه فرهنگی- هنری آسمان. ۶۴
۶-۱-۱- سالن چند منظوره : ۶۵
۶-۱-۲- سالن قطبالدین شیرازی : ۶۵
۶-۱-۳- فصل سوم رساله فرهنگسرای موسیقی :
۶-۱-۴- سالن کوچک نمایش.. ۶۶
۶-۱-۵- مرکز مطالعات و تحقیقات اینترنتی : ۶۶
۶-۱-۶- محققان و پژوهشگران : ۶۶
۶-۱-۷- هنرمندان و تولیدکنندگان آثار هنری : ۶۷
۶-۱-۸- پلاتوی تلویزیونی : ۶۷
۶-۱-۹ – فروشگاه محصولات فرهنگی- هنری : ۶۸
۶-۱-۱۰- امکانات محوطه باز : ۶۸
-۲-۳ فرهنگسرای نیاوران. ۶۹
۳-۳-فرهنگسرای اوفن کلیس.. ۷۳
فصل چهارم رساله فرهنگسرای موسیقی :
استانداردها ۷۹
۴-۱- کتابخانه ۷۹
۴-۲- سالن ها ۷۹
۴-۳- آمفی تئاتر (سالن اجتماعات) ۸۱
۴-۴- تالار تماشاچیان. ۸۱
۴-۴-۱- الف) ورودی. ۸۱
۴-۴-۲- ب) سرسرای انتظار ۸۲
۴-۴-۳- ج) رختکن. ۸۲
۴-۴-۴- د) تالار تماشاچیان. ۸۲
۴-۴-۵- هـ ) محل نشستن. ۸۳
۴-۴-۶- و) ابعاد صحنه ۸۳
۴-۴-۷- ز) پشت صحنه ۸۳
۴-۴-۸- ح) پرده نمایش.. ۸۴
۴-۴-۹- ط) تهویه مطبوع سالنها ۸۴
۴-۵- توالت ها ۸۴
۴-۶- صندلیهای سالن اجتماعات. ۸۴
۴-۷- فضاهای آموزشی. ۸۵
۴-۸- ویژگیهای محیط آموزشی. ۸۵
۴-۹- نور و روشنایی. ۸۶
۴-۹-۱- نور طبیعی : ۸۶
۴-۹-۲- نور پردازی سقفی : ۸۷
۴-۹-۳- چنجره های نواری افقی : ۸۸
۴-۹-۴- نور پردازی بوسیله پنجره های عمودی متمرکز : ۸۸
۴-۹-۵- نور مصنوعی : ۸۸
۴-۱۰-رنگ.. ۹۰
مقدمه ۹۰
خلاصه داستان. ۹۰
۴-۱۰- ۱- رنگ زرد ۹۰
۴-۱۰-۲- رنگ سبز ۹۱
۴-۱۰-۳- رنگ سفید. ۹۱
۴-۱۰-۴- موارد منع مصرف رنگهای شاد ۹۱
نتیجه ۹۱
۴-۱۱-آمفی تئاتر و سالن چند منظوره : ۹۲
۴-۱۲- صوت. ۹۲
۴-۱۳- فضاهای تشکیل دهنده بخش آموزشی. ۹۳
۴-۱۴- کلاسهای درس.. ۹۳
۴-۱۴- سناریو ۹۳
۴-۱۶-دیاگرام ۹۶
۴-۱۷- سازه و تأسیات. ۹۷
۵-۱- تاسیسات. ۹۷
۵-۲- سیستم اطفاء حریق. ۹۷
فصل پنجم رساله فرهنگسرای موسیقی :
روند طراحی. ۹۸
۵-۱-تحلیل سایت. ۹۸
۵-۲- مبانی نظری طرح. ۱۱۴
۲-۱-۱-نگاهی به مقوله معماری و موسیقی و مفاهیم آن. ۱۱۴
۲-۱-۱- مقوله های اساسی معماری و موسیقی. ۱۱۴
۲-۱-۲-ویژگیهای هنر موسیقی. ۱۱۸
۲-۱-۳- مفهوم فضا در معماری و موسیقی. ۱۱۹
۲-۱-۴- مفهوم و تنوع در معماری و رابطه با موسیقی. ۱۱۹
۲-۱-۵- معماری و طبیعت. ۱۲۰
۲-۱-۶- موسیقی و رابطه با طبیعت و رنگ.. ۱۲۱
۲-۱-۷- خواص صوت. ۱۲۱
۲-۱-۸- هارمونی در معماری و موسیقی: ۱۲۳
۲-۱-۹- مفهوم شکل یا فرم در هنر ۱۲۴
۲-۱-۱۰- مفهوم خط در معماری و موسیقی. ۱۲۴
۲-۱-۱۱- مفهوم سایه روشن در معماری و موسیقی. ۱۲۵
۲-۱-۱۲-دیدگاه زناکیس در مورد معماری و موسیقی: ۱۲۵
۲-۲- هنر معماری و موسیقی و بررسی عناصر مشترک هنری این دو مقول. ۱۲۸
۲-۲-۱-مقدمه ۱۲۸
۲-۲-۲- عنصر ریتم و رابطه موسیقی و طبیعت. ۱۲۸
۲-۲-۳-عنصر ریتم و رابطه معماری و طبیعت. ۱۳۰
۲-۲-۴- عنصر تقارن در معماری و موسیقی: ۱۳۲
۲-۳- فلسفه و معنویت در موسیقی و معماری. ۱۳۶
۲-۳-۱-مقدمه ۱۳۶
۲-۳-۲- هنر، ادبیات و فلسفه ۱۳۷
۲-۳-۳- معماری و موسیقی و برداشت از عناصر طبیعت. ۱۳۷
۲-۳-۴– موسیقی و معنویت. ۱۳۷
۲-۳-۵- تطابق با واقعیت و انتزاع در معماری و موسیقی. ۱۳۸
۲-۳-۶- معنویت موسیقی و معماری. ۱۳۹
۲-۴- نسبت های هارمونیک در معماری و موسیقی. ۱۴۰
۲-۴-۱-ریاضیات روحی در کالبد معماری و موسیقی. ۱۴۰
دانلودمستقیم ازسایت میهن بنا: