چکیده
در این پژوهش پس از بیان اهمیت داشتن طنز و خنده بر روان و جسم انسان و چگونگی خنده آوری یک متن طنز در یک شخص به شیوه های طنز آوری به صورت استفاده از روشهای سنتی و غیر سنتی پرداخته شد. این پژوهش در فصل اول با بیان مقدمه و طرح موضوع فرضیه پژوهش هدف تحقیق بیان شد.
فصل دوم به پیشینه تحقیق طنز در ایران و نمایشهای شادی آور در ایران بیان شد.
فصل سوم نظریه های طنز پس از تعاریف مفاهیم مرتبط با طنز از دیدگاه اسپنسر، فروید، کانت، شوپنهاور و سایر نظریه پردازان طنز بیان شد.
فصل چهارم با توجه به مطلاعات انجام شده سعی بر ان شد با استفاده از یک سری عناصر طنز نویسی که قدرت طنز آوری آنها در متن نمایشنامه موثرتر است با شناخت اصول و شیوه های طنز سازی نمایشنامه های سنتی ایران در چارچوب عوامل نمایش (شخص بازی، مکالمه، حرکت، ساختار) به صورت مرتبط تقسیم بندی شود و نویسنده طنز با شناخت عوامل نمایش طنز در طنز نویسی موفقیت بیشتری داشته باشد. و با استفاده از خرافه و تفکر واگرا به همراه خلاقیت نوشتاری، نو نویسی در متن طنز داشته باشد.
فصل پنجم نتیجه گیری از کل پژوهش به عمل آمده است و به این صورت پژوهشگر تلاش داشت توجه بیشتری به طنز معاصر ایران بشود.
کلید واژه: طنز، ادبیات نمایشی، طنز آوری، طنز نو
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه ۲
طرح موضوع ۳
فرضیه پژوهش ۵
روش تحقیق ۶
فصل دوم
پیشینه تحقیق ۸
طنز در ایران ۸
نمایشهای شادی آور ایران ۹
فصل سوم
اشکال خنده آور ۱۲
اثر گذاری طنز بر خواننده ۱۵
نویسنده و طنز آوری ۱۹
نشانه شناسی و معنی شناسی طنز ۲۰
روان شانسی طنز ۲۱
خرافه وطنز ۲۳
فصل چهارم
عوامل نمایش و طنز نویسی ۲۷
طنز نویسی و شخص بازی ۲۸
شخصیت ۲۸
شخصیت طنز در قالب بچه، حیوان، شئ ۲۹
نقش شخصیت سیاه در طنز ۳۱
تیپ سازی در طنز ۳۳
طنز نویسی و مکالمه ۳۴
واژه در طنز ۳۵
اسامی شخصیتها در طنز ۳۵
متلک گویی در طنز ۳۶
طنزپرانی ۳۸
عاطفه و طنز ۴۰
جناس ۴۱
تکرار ۴۳
نعل وارونه ۴۴
پکری، پکری زدن ۴۵
طنز نویسی و حرکت ۴۷
شیرین کاری ۴۹
اعمال فیزیکی ۵۲
خرافات در طنز ۵۳
خرافه و حرکت ۵۵
طنز نویسی و ساختار ۵۶
ساختار طنز در نمایش ها شادی آور ایرانی ۵۷
صندوق کابلی ۵۷
بقال بازی ۵۸
کچلک بازی ۶۰
رو حوضی ۶۰
چگونگی تفکر نویسنده وطنز نو ۶۲
خلاصه نمایشنامه ۶۶
مجلس تقلید، عروس حاکم ملایر با دختر شاه پریان ۶۶
خلاصه نمایشنامه ۶۹
حکایت مرده بی صاحب ۶۹
فصل پنجم
نتیجه گیری ۷۳
منابع ۷۵
مقدمه:
نمایش نامه نویسی طنز، به روز کردن آن و به عبارتی نو آوری در آن در کلیه عوامل نمایش اعم از مکالمه، حرکت، ساختار، شخص بازی، از یکدیگر تفکیک ناپذیر است و در صورت آفرینش متن طنز نمایشی بدون در نظر گرفتن مسائل روز، قدرت نمایشنامه در طرح لبخند ضعیف و لحظه ای می شود. مطمئناً با کسالت مخاطب همراه است. و از آنجائیکه طنز ارتباط تنگاتنگ با فرهنگ هر ملت دارد و هر ملتی به فکر پیشرفت خود و آینده است و هر پیشرفتی مستلزم تغییر افکار مردمان آن سرزمین است. بنابر این نیاز، تغییر افکار متفکرین به خصوص نویسندگان طنز در نمایش نامه می تواند به موفقیت این هدف مردمی نقش به سزایی داشته باشد.
و با شناخت اصول شناخته شده سنتی شیوه های طنز آوری علاوه بر شناخت فرهنگ و پس از آن شیوه های مشخص شده طنز با به روز آمد کردن آن می توان یک نمایشنامه طنز مردم پسند کامل به وجود آورد.
حرفهای دیروز که باعث خنده می شد امروزه خنده دار نیست. اگر یک لطیفه چند بارتوسط یک نفرشنیده شود. میزان خنده آوری آن لطیفه کاهش می یابد. بنابر این نویسندگان طنز می بایست به فکر طنز نو باشند.
این فایل به صورت word شامل ۱۲۲ اسلاید میباشد.
دانلود مستقیم از سایت میهن بنا: