ترفندهای رندر ۳dsmax- Vray
یکی از سوالاتی که همیشه در کلاس آموزش تری دی مکس و Vray پرسیده میشود، در مورد بالا بردن کیفیت رندر Vray و همچنین کم کردن زمان رندر است.در این آموزش، خلاصه ای از مهم ترین ترفند ها را برسی میکنیم:
۱-مدل سازی سبک ، هندسه احجام:
– همیشه سعی کنید که آبجکت ها و حجم هایی که میسازید یا به ۳dmax وارد میکنید، حداقل پولی گان( صفحه ) را داشته باشند.(البته همه ما از آبجکت آماده استفاده میکنیم!).
– اگر در صحنه، مدل سه بعدی(۳d model) ما مقدار زیادی پلیگان داشته باشد، زمان رندر افزایش میابد.
– سعی کنید حجم تان را تمیز و بدون errors بسازید مثل pened edges, overlapping polygons. و هیچ وقت ماست مالی نکنید!
۲-اندازه مناسب تکسچر Texture resulation size
– سعی کنید که ریزولیشن متریال هایی را که به آبجکت ها اعمال میکنید، متناسب با بزرگی یا اهمیت آن آبجکت باشد.
مثلا اگر در صحنه تان یک سبد کوچک دارید، لازم نیست که یک عکس باresolution خیلی بالا به آن اعمال کنید.اندازه تکسچر برای سبد زیر ۶۴۰*۵۰۰ انتخاب شده است.
– این نکته را در ذهن داشته باشید که همیشه از Bump و specular maps برای واقعی تر شدن متریال هایمان استفاده کنید.
۳-نکات مهم نورپردازی
نورپردازی در رندر خیلی مهم است.خود من شخصا از نورهای فیزیکی واقعی مثل Daylight System and Vray Sun and Sky, HDRI استفاده میکنم. و هچنین نورهای IES profiles.چون این منابع نور واقعا کیفیت رندر را بالا میبرند و شرایط واقعی نور را در صحنه شما ایجاد میکنند.
همیشه به یاد داشته باشید که در صحنه از Gamma 2.۲ یا LWF استفاده کنید.چون کمک میکند تا نورها به درستی در ۳ds Maxنمایش داده شوند.
۴-مقیاس مناسب ۳ds max sysetm units
در واقع مقیاس برای رسیدن به رندر واقعی و با کیفیت حیاتی است. معمولا سیسیتم اندازه گذاری من روی cm است.بنابراین دقت بیشتری رو ترسیمات و مدل سازی ام دارم. همچنین روی محاسبات درست نور و specular کمک میکند.
۵-تنظیمات کادر رندر V-ray Render Setup:
چند نکته مهم.اگر با Vray کار میکنید، برای Antialiasing ها، من به شما Adaptive DMC را توصیه میکنم.اما برای بهترین کیفیت در صحنه با جزئیات بالا و انعکاس های بلوری(blurry reflections) گزینه antialiasing Fixed از همه بهتر است.چون با این گونه تصاویر بهتر کار میکند.حداقل تعداد سابدیواید (subdivisions) توصیه شده آن ۴ هست.اما برای بهترین کیفیت ۶ عالی است.
۶-روشنایی غیر مستقیم indirect illumination
از Irradiance Map و Light Cache استفاده کنید.چون کم ترین زمان رندر را دارد.اما اگر جزئیات بیشتری میخواهید، گزینه Detail Enhancement را در Irradiance Map و گزینه Pre-filter را در قسمت Light Cache فعال کنید.اینکار باعث از بین رفتن نویز(noise) در رندر میشود.
8 Comments
امید
با تشکر از مطالب مفیدتون. اجرکم عند الله
موفق باشید
محمدمیلاد خسروی
ممنون از شما
فرهاد زمانی
با تشکر از مطلب خوبتون. امیدوارم با توجه بیشتر به این موارد ارائه شده و تمرین بیشتر بتونم نتیجه بهتری از رندر بگیرم.
محمدمیلاد خسروی
حتما می تونید ممنون از شما
حسن مطلبی
سلام آقا میلاد
تشکر میکنم بابت مطالب مفیدتون
محمدمیلاد خسروی
لطف دارید دوست عزیز
امیر
سلام
من یادم نمیاد که نظری در سایتی در این ده سال اخیر گذاشته باشم
ولی مطالب شما واقعا منو به هیجان اورد
مخصوصا قسمت تریدی مکس
خیلی خیلی خسته نباشید
ممنون
محمدمیلاد خسروی
سلام ممنون از لطف شما.