۱-۱- مقدمه:
انسان به واسطه انسان بودن، نیازمند آفرینش است؛ نیازمند کشف رموز طبیعت و دست یابی به مفاهیمی است که آفرینش او و خلقت جهان را معنی کند، گویا که در هر خلقتی از جانب وی، به خلقت خویش نزدیک تر و آگاه تر می شود؛ آگاهی به جانب همه شناخته ها و ناشناخته های هستی که در تب و تابی بسیار من درونی هر شخصی را به خود می خوانند. زمانیکه قلم به دست می گیری و یافته های خویش را به صورت شعری یا نقش بندی از آب و رنگ بر پهنه سفید کاغذ می گسترانی، قبل از آنکه بدانی و بپنداری طبیعت به شوری عظیم، به همراهی تو برخاسته و دریچه های الهام خویش را در ذهن تو گشوده است و تو را به زایشی دوباره می خواند و هر بار نوتر از قبل، گستره ذهن تو را به مفاهیمی جدید می آلاید و خواهان بی آلایشی ذهن توست که همواره گذرگهی برای افکار و اندیشه های نوتری باشد.
دنیایی که اکنون پذیرای ماست در رابطه ای تنگاتنگ با انبوهی از الگوهای ذهنی و مفاهیم فکری، آنهم در بعدی وسیع و قابل دسترس، مراحلی جدیدی از تاریخ انسانی را سپری می کند که در عین حساسیت و برانگیختگی خاصی که به همرا دارد، مخاطبان خود را در بستری هزار تو از یافته ها و اندیشه های نو، آنهم با گوناگونی بسیار آنچنان درگیر می کند که رهایی از آن و حتی بازگشت به تعادل اولیه نیز ناممکن به نظر می رسد. انسان مدرن آنچنان در یاقته ها و ساخته های خویش غرق شده است و بیگانه از طبیعت. دیگر کمتر کسی را می توان یافت ذهنی دور از پیش داوری های علمی و مفاهیم پایه ای دانش و هنر، در خلقت و عظمت طبیعت به تفکر و تعمق بپردازد. هرگز نباید فراموش کنیم که یک فکر خوب در فضایی مناسب ساخته و پرداخته می شود و داشتن بستری مناسب و امکاناتی نسبی، مستلزم برخوردی زیربنایی و آینده نگر است.
شرایط و امکانات مناسب و کارایی بالا در هر جامعه ای تضمین کننده سلامت فکری و عملی آن بوده و در عین حال می تواند به صورت خودکار نیروهای جدیدی را در خود پرورش دهد؛ در چنین بستری پویا، می توانیم شاهد شکل گیری ایده ها و اندیشه هایی نو باشیم که حرکتی رو به رشد و سازنده رابرای فردایی بهتر پی ریزی می کنند. حال عملکرد یک معمار به عنوان خالق در فضایی این چنینی که در هر ثانیه آن ذهن، درگیر و پاسخگوی بسیاری از مسائل است چه می تواند باشد؟ و چه نوع ارتباطی با جهان هستی و چه رویه ای را در آفرینش میتواند پیش رو گیرد؟
در این مجال کوتاه سعی بر این است که عملکرد یک معمار را در تعامل با چرخه هستی با بحث گذاشته و کلیتی نمودار گونه از روند آفرینشی وی داشته باشیم.
فهرست مطالب
فهرست
مقدمه……………………………………………………………………………………..ا
بهانه انتخاب موضوع………………………………………………………………..ب
طرح موضوع………………………………………………..ت
تهدید………………………………………………………………………..ج
معرفی موضوع…………………………………………………………………….خ
ضرورت و اهمیت موضوع…………………………………………………………د
بعدعلمی / معماری – شهر سازی ………………………………ذ
بعد اجتماعی – فرهنگی…………………………………………………….ر
بعد اعتقادی……………………………………………………………………..ز
جهت گیری موضوع…………………………………………………….س
اهداف تحقیق…………………………………………………………………………ش
مطالعات قبلی…………………………………………………………………ص
چراحفظ آثار جنگ………………………………………………………………..ط
روش تحقیق…………………………………………………………………………….ط
نتیبجه گیری……………………………………………………………………………ظ
فصل اول : اقلیم شناسی……………………………………………۱
1-۱موقعیت هندسی……………………………………………………………..۲
1-۱-۱ناهمواریهای استان لرستان چگونه ایجاد شده است؟………………………….۲
1-۱-۲اشکال ناهمواریها……………………………………………..۳
2-۱جمعیت………………………………………………………………………..۶
1-۲-۱پراکندگی جمعیت در استان چگونه است؟……………………….۶
2-۲-۱جمعیت و منابع…………………………………………………………………۸
1-۲-۳ روند افزایش جمعیت در استان ……………………….۸
1-۳ آب و هوای استان …………………………………………………………۹
۱-۳-۱ کانونهای رطوبتی……………………………………………………………………….۱۱
1-۳-۲ چه عواملی در آب و هوای استان لرستان موثرند؟……………………………۱۱
۱-۳-۳ تقسیمبندی آب و هوای استان …………………………….۱۴
1-۴ جغرافیای انسانی استان ……………………………………………………..۱۵
1-۴-۱ تقسیمات سیاسی لرستان ……………………………………..۱۵
1-۴-۲ سکونتگاههای شهری………………………………………۱۵
1-۴-۳ سکونتگاههای روستایی…………………………………………….۱۶
1-۴-۴ سکونتگاههای عشایری…………………………………………………………۱۸
1-۴-۵ ساختمان سنی جمعیت استان…………………….. ۱۹
1-۴-۶ مهاجرت…………………………………………………………۲۱
فصل دوم : مبانی نظری……………………………………۲۳
2-۱جنگ چیست؟……………………………………………………………….۲۴
2-۱-۱دفاع مشروع براساس ماده۵۱ منشور ملل متحد و حقوق بین الملل عرفی………………..۳۵
2-۱-۱-۱تعریف دفاع مشروع……………………………………….۳۵
2-۱-۲حق ذاتی دفاع مشروع…………………………………………..۳۶
۲-۱-۳جهاد و دفاع مقدس در اسلام………………………………….۳۸
2-۱-۴جهاد و دفاع در قرآن کریم……………………..۳۸
2-۱-۵انواع جهاد در اسلام…………………………………………..۴۱
2-۱-۶جهاد در زمان صدر اسلام…………………………………..۴۲
2-۱-۷نظریات امام خمینی (ره) ……………………………………..۴۵
2-۲-تجاوز عراق به ایران……………………………………………..۴۶
2-۲-۱-بررسی حقوقی ادعاهای عراق…………………………………………….۴۷
2-۳-حفظ ارزشهای جنگ……………………………………………..۵۸
2-۳-۱راههای یادآوری ارزشهای جنگ…………………………….۵۹
2-۳-۲حفظ آثار عینی جنگ……………………………………………۶۰
2-۳-۳تحقیق در آثار و ارزشهای جنگ……………………………………….۶۱
۲-۴-کلیات…………………………………………………………………..۶۲
2-۴-۱تعیین هویت مرکز فرهنگی دفاع مقدس…………………………..۶۳
2-۴-۲کلیات ومبانی…………………………………………………..۶۴
2-۴-۲-۱مفهوم یا موضوع………………………………………………..۶۴
2-۴-۲-۲مخاطب…………………………………………….۶۵
2-۴-۲-۳مرکز فرهنگی به عنوان تذکر کننده آثار و ارزشهای جنگ…………..۶۷
۲-۴-۳احکام……………………………………………………………..۶۸
2-۴-۳-۱احکام مربوط به مفهوم یا موضوع……………………………..۶۸
2-۴-۳-۲احکام مربوط به مخاطب………………………………………….۶۸
2-۴-۳-۳احکام مربوط به مرکز فرهنگی………………………………..۶۹
2-۴-۳-۴احکام معماری…………………………………………………………۷۰
فصل سوم: موزه………………………………………………………..۷۲
3-۱پیدایش موزه ………………………………………………..۷۳
3-۱-۱پیدایش موزه در جهان……………………………………….۷۳
3-۱-۲پیدایش موزه در ایران……………………………………………۷۳
3-۲انواع موزه ها……………………………………………………….۷۵
3-۲-۱موزه های هنری………………………………………………….۷۵
3-۲-۲موزه های تاریخی………………………………………………۷۵
3-۲-۳ موزه های علمی…………………………………………………۷۵
3-۲-۴ موزه های تخصصی………………………………………….۷۶
3-۲-۴-۱ موزه های در هوای آزاد………………………………….۷۶
3-۲-۴-۲ موزه های منطقه ای…………………………………۷۶
3-۳اهداف موزه ها…………………………………………………………۷۷
3-۴ طرح ریزی موزه…………………………………………………………..۷۹
3-۴-۱ مسائلی که باید در طراحی گالری های مورد نظر قرار گیرند…………..۸۰
فصل چهارم: موزهای داخلی……………………………………………………۸۱
1-۴معماری مراکز فرهنگی جنگ………………………………………………۸۲
2-۴نمونه های مراکز فرهنگی جنگ در ایران ………………………………..۸۲
1-۲-۴موزه دفاع مقدس کرمان……………………………………………………….۸۲
2-۲-۴فرهنگسرای دفاع مقدس اصفهان………………………………۸۵
فصل پنجم : موزه های خارجی…………………………………………………۸۸
1-۵مقدمه ای درباره کشور نیوزلند…………………………….۸۹
1-۱-۵نیوزلند……………………………………………………………۹۰
2-۱-۵مکان……………………………………………………………………۹۰
3-۱-۵تطابق جغرافیایی…………………………………………………………۹۰
4-۱-۵مساحت……………………………………………………………۹۱
5-۱-۵آب و هوا………………………………………………………..۹۱
2-۵موزه یادمان جنگ آکلند………………………………………………………..۹۱
1-۲-۵نمایشگاه ها………………………………………………………۹۲
3-۵موزه نیروی هوایی نیوزلند …………………………………..۹۳
4-۵موزه خلابانان جنگنده نیوزلند………………………………………..۹۴
5-۵موزه نیروی هوایی گور………………………………………..۹۶
1-۵-۵ساعات کار موزه…………………………………۹۶
2-۵-۵آدرس پستی……………………………………………….۹۶
3-۵-۵تسهیلات…………………………………………………………۹۷
6-۵موزه ارتش نیوزلند………………………………………..۹۷
1-۶-۵اهداف موزه ……………………………………………………..۹۷
۲-۶-۵مکان موزه ……………………………………………….۹۹
7-۵یادمان ملی جنگ ……………………………………………..۹۹
1-۷-۵ساعت کار………………………………………………………….۱۰۰
2-۷-۵مکان………………………………………………………………۱۰۰
3-۷-۵سالن یادمان…………………………………………………….۱۰۰
8-۵مقدمه ای درباره کشور انگلستان…………………………………………………۱۰۱
1-۸-۵موزه جنگ امپراتوری، لندن………………………………………………۱۰۲
2-۸-۵مکان………………………………………………………۱۰۳
۳-۸-۵نمایشگاه های دائمی…………………………………………………………….۱۰۳
4-۸-۵گالری اقلام نمایشی بزرگ………………………………………………………۱۰۴
۵-۸-۵سلاح های نظامی………………………………………………………۱۰۴
6-۸-۵سلاح های نیروی دریایی……………………………………..۱۰۴
7-۸-۵سلاح های هوایی………………………………………………….۱۰۵
9-۵موزه هوایی آمریکا………………………………………………………………۱۰۶
10-۵موزه جنگ امپراطوری. شعبه شمال………………………………….۱۰۷
1-۱۰-۵ساختمان…………………………………………………………۱۰۷
2-۱۰-۵اطلاعات فنی ………………………………………………….۱۰۸
3-۱۰-۵مصالح………………………………………………………….۱۰۸
4-۱۰-۵معمار……………………………………………………………..۱۰۹
11-۵موزه جنگ مسکو…………………………………………………………….۱۱۰
1-۱۱-۵ساختمان مرکزی موزه جنگ مسکو……………………………….۱۱۳
1-۱-۱۱-۵تالار معرفی………………………………………………………..۱۱۴
2-۱-۱۱-۵تالارخاطره و ماتم…………………………………………….۱۱۴
3-۱-۱۱-۵تالار سه نگهبان………………………………………………….۱۱۵
4-۱-۱۱-۵تالار افتخار…………………………………………….۱۱۶
۱۲-۵مجموعه یادبود جنگ ولگگراد…………………………………………………۱۱۸
1-۱۲-۵مجسمه نسل ها بیاد خواهند آورد……………………………………۱۲۰
2-۱۲-۵کوچه مردم………………………………………………………………….۱۲۱
3-۱۲-۵مجسمه جنگ تا سر حد مرگ………………………………………………۱۲۲
4-۱۲-۵دیوارهای ویران شده………………………………………………….۱۲۳
۵-۱۲-۵ میدان قهرمانان…………………………………………………..۱۲۵
6-۱۲-۵ ورودی سالن شجاعت……………………………………………………۱۲۶
7-۱۲-۵ سالن شجاعت…………………………………………………………۱۲۶
8-۱۲-۵ میدان غم………………………………………………………….۱۲۷
9-۱۲-۵ سرزمین مادری……………………………………………………۱۲۸
13-۵کره شمالی………………………………………………………………………۱۳۰
14-۵چین……………………………………………………………………….۱۳۱
15-۵مسکو………………………………………………………………………………………..۱۳۲
1-۱۵-۵طاق نصرت )سن پترزبورگ(……………………………………………………….۱۳۲
2-۱۵-۵طاق نصرت(دروازه ناروا) ………………………………………….۱۳۳
3-۱۵-۵ طاق نصرت (نووچرکاسک) …………………………………۱۳۳
فصل ششم : استاندارد ها و برنامه فیزیکی……………………………………۱۳۴
1-۶موزهها : نمونه ها…………………………………………………………۱۳۵
1-۱-۶موزهها و گالریهای هنری………………………………………۱۳۵
2-۶ کتابخانهها……………………………………………………………………………۱۳۸
1-۲-۶ سیستم کتابخانهها…………………………………………..۱۴۳
2-۲-۶کتابخانههای علوم……………………………………………..۱۴۸
3-۶تیاترها………………………………………………………………………………..۱۴۹
1-۳-۶گرایش های ساخت و ساز تیاتر در شرایط جاری……………………………..۱۵۰
2-۳-۶سالن های نمایش…………………………………………………………..۱۵۲
1-۲-۳-۶تماشاگران: تشخیص تقاضا………………………………………۱۵۲
2-۲-۳-۶قسمت مخصوص تماشاگران و صحنه / محل بازی………………..۱۵۲
3-۲-۳-۶عرض قسمت مخصوص نشستن……………………………………۱۵۴
4-۲-۳-۶مقطع کامل از میان سالن نمایش…………………………………………………..۱۵۵
۵-۲-۳-۶مقطع عمودی اتاق……………………………………………………………………….۱۵۶
3-۳-۶صحنهها و فضاهای ثانویه………………………………………………………………۱۵۷
۱-۳-۳-۶نسبتهای مربوط به صحنه، صحنههای ثانویه و انبارها……………………………۱۵۷
2-۳-۳-۶نسبتهای صحنه ………………………………………………………………………۱۵۹
3-۳-۳-۶تهویه صحنه …………………………………………………………….۱۶۰
4-۳-۶صحنههای مجاور (ثانویه) و تکنولوژی تعییر سن……………………………۱۶۰
5-۳-۶انبارهای صحنه آرایی و لباس نیازمند بیشتری مقدار فضا هستند……………….۱۶۱
6-۳-۶کارگاههای صحنهآرایی…………………………………………………………….۱۶۲
7-۳-۶اتاقهای پرسنل……………………………………………………………………….۱۶۴
8-۳-۶اتاقهای تمرین………………………………………………………………..۱۶۴
9-۳-۶تیاتر آزمایشی………………………………………………………………………….۱۶۵
1-۹-۳-۶امکانات فنی………………………………………………………………..۱۶۵
2-۹-۳-۶فضاهای عمومی……………………………………………………………….۱۶۵
3-۹-۳-۶رختکنها……………………………………………………………………..۱۶۶
10-۳-۶دسترسی خارجی و مسیرهای اضطراری…………………………….۱۶۶
۶-۴برنامه فیزیکی………………………………………………………………..۱۶۷
6-۴-۱فعالیت ها و کارکرد ها مجموعه…………………………………………۱۶۷
6-۴-۲شرح فضاها ی مورد نیاز مجموعه………………………………………۱۶۹
۶-۴-۲-۱بخش اداری…………………………………………………………….۱۶۹
6-۴-۲-۲بخش آموزشی و پژوهشی…………………………………………..۱۶۹
6-۴-۲-۳کتابخانه………………………………………………………………….۱۶۹
6-۴-۲-۴ بخش فرهنگی و تبلیغی………………………………………………۱۷۳
6-۴-۲-۵سالن همایش ها………………………………………………………۱۷۳
6-۴-۲-۶سالن سخنرانی………………………………………………………..۱۸۰
۶-۴-۲-۷بخش موزه ای ……………………………………………………….۱۸۱
6-۴-۲-۸مجموعه کارهای نمادین …………………………………………….۱۸۲
6-۴-۲-۹نورپردازی ………………………………………………………………۱۸۴
6-۴-۲-۱۰حرکت وسیرکولاسیون……………………………………………….۱۸۵
11-۲-۴-۶حوزه نمایش ………………………………………………………….۱۸۵
12-۲-۴-۶ حوزه خدمات ………………………………………………………..۱۸۷
13-۲-۴-۶حوزه پژوهشی……………………………………………………….۱۸۷
14-۲-۴-۶حوزه اداری……………………………………………………………۱۸۸
۶-۴-۲-۱۵ سایت……………………………………………………………….۱۸۸
منابع و ماخذ…………………………………………………………………….۱۹۰
پیوست : ارائه طرح……………………………………………………………..۱۹۴
در صورت هرگونه مشکل با ما تماس بگیرید.
09338869713
دانلود مستقیم از سایت میهن بنا: